Het is maandagochtend, kwart over 9. Bepakt en bezakt stap ik de peutergroep in; verschillende peuters, nog bezig met hun fruithap, kijken mij aan. Een aantal open blikken met ondeugende glimlachjes en wat onderzoekende en afwachtende koppies; wat komt deze mevrouw bij ons doen? Deze mevrouw komt dansen!
Mijn naam is Marsha Kester, pedagoog en dansdocent. Op dit kinderdagverblijf geef ik Taaldans® en Rekendans® lessen aan de hand van het thema waar zij over werken en de bijbehorende woordenlijst. Zo ervaren de kinderen de begrippen met hun lijf en de zintuigen, bewegend en dansend leren gaat makkelijker en sneller. We gaan vandaag met de trein naar oma. We stappen tijdens de warming-up in en uit de trein, we rijden langzaam en snel. Het is nog wat onwennig. Een aantal peuters doet mee, een aantal verschuilen zich achter de pedagogisch medewerker, een meisje huilt en de rest kijkt zijn ogen uit. Ineens klinkt er gesnurk. Wat is dat? Verbaasde gezichten alom. Ik nodig ze uit om te vertellen wat zij denken dat ze horen.
“Een varken!”
“Mijn vader!”
Ze giechelen, dit is gek! Sssssst! Ik vertel dat oma nog slaapt. Horen jullie dat? Ze snurkt. Wij moeten haar wakker maken. In de volgende dans stampen en klappen we zo hard we kunnen om oma wakker te maken. Ik leg de nadruk op verschillende lichaamsdelen en ik vraag tijdens het dansen of de kinderen de namen van de lichaamsdelen mee kunnen rappen op de muziek. De sfeer wordt al wat losser, terwijl we lekker aan het rekenen zijn. We gaan door, de kat uit de boom kijkers doen nu ook mee. In de woordenschatdans biedt ik al dansend nieuwe woorden aan. De peuters laten met hun lijf zien dat ze het goed begrijpen. Dan zing ik een lied over de hele familie. De peuters herkennen de melodie en luisteren liggend of zittend rustig naar de tekst. Sommige kinderen proberen al mee te zingen. Zo koppelen we de luistervaardigheid ook aan woordenschat en aan de mondelinge taalvaardigheid.
We sluiten af met een feestje! Oma is jarig. Alle peuters krijgen twee sjaaltjes. Ze mogen lekker vrij dansen door de zaal, maar als ze ‘klik’ horen staan ze stil voor de foto. Iedereen is los! Heerlijk zwieren met twee sjaaltjes, dat is zo goed voor motoriek en de samenwerking van beide hersenhelften. Zelfs het ‘huilende meisje’ staat vrolijk te zwieren met haar sjaaltjes. Volgende week weer!
Het leuke is dat volgende week alle kinderen zich nog herinneren wat we gedaan hebben. Dan gaan we zowel in beweging als qua taal- en rekenaanbod weer een stapje verder. Ik inspireer de pedagogisch medewerkers meteen om meer met bewegend leren te gaan doen en als we een paar lessen verder zijn komen de ouders ook een keer lekker kijken en meedoen.
Ervaar het op de bewegend leren conferentie.
- Pedagogisch medewerkers op de peutergroep
- Pedagogisch coaches
- Directeuren
- Rayonmanagers
- Beleidsmakers