Nog een keer!

Herken je dat? Ineens gaat die kleine helemaal meebewegen met de muziek. Op handen en knieën gaat de baby heerlijk ‘swingen’. Het hele lijfje doet mee. Je ziet bij wijze van spreken de oren helemaal open gaan. Maar waarom gebeurt dat bij de ene muziek wel en bij de andere muziek niet? Dat heeft te maken met de beat, het tempo, de klank, de opbouw… Wanneer je je bewust bent wát in de muziek het kind uitnodigt tot bewegen en genieten van muziek, dan kun je dat gaan gebruiken en ben je niet meer afhankelijk van het toeval.

Zo nodigen heel veel zelf gezongen liedjes ook de mooiste reacties op bij de allerjongsten. En dat is best makkelijk, want je stem heb je altijd bij de hand. En je weet het: iedereen kan (leren) zingen.

Vaak merk je dat wanneer je even stil bent en dan ‘nog een keer’ zingt het kind steeds meer gaat reageren. Uiteindelijk kan het kindje lekker meebewegen en zelfs -ja echt!- meezingen op de eigen baby-manier.

Bij deze muzikale spelletjes in interactie merk je dat het ontzettend veel plezier brengt bij de kinderen. Plezier staat voorop, maar staat niet alleen. Want dat is nou zo fijn: door ontwikkelingsgericht muziek te maken neemt het plezier vooral toe. En dat is meer dan een liedje aan tafel zingen. Het hele lijf mag meedoen met de muziek, en waar doe je dat dan beter dan op een heerlijk kleedje op de grond?

Muziek en bewegen sámen met uitdagende activiteiten: en dan… ‘nog een keer’! Door veel te herhalen geef je een kind de kans om met veel plezier te spiegelen en te oefenen. Dit contact tussen jou en de baby en de kinderen onderling is magisch.

Ervaar het zelf op de bewegend leren conferentie.

Doe  gezellig mee met de workshop “Spelenderwijs muzikaal in contact met baby’s” van Muziekkwartier-auteur Félice van der Sande. Leer alles over haar prettige aanpak van ontwikkelingsgericht spelen met muziekspel.
Speciaal voor
  • Babyleidsters
  • Babyspecialisten
  • Pedagogisch coaches
Informatie en boekingen: klik hier.
Bewegend Leren voor kinderen bij Studio Swing - Bewegend leren