Ja! Daar is Juf Dans! De kinderen komen de hoek om en juf Willy is meteen gesignaleerd. ‘Dat vind ik nou zo leuk, dat hoor ik iedere week van ze.’
Willy van Assen is eigenlijk leerkracht. Hoe komt het dat je nu vakdocent dans bent? ‘Op de basisscholen waar ik stage liep tijdens de opleiding tot leraar basisonderwijs kwam ik nooit dans tegen. Ik was ervan overtuigd dat dans juist heel goed zou zijn (en het stond ook in het curriculum) maar hoe kon je dat dan het beste aanbieden? Op de PABO miste ik iets. Ik wilde meer bewegen en dansen met de kinderen, maar ik kon niet precies vinden wat dat dan zou moeten zijn. Iets anders dan pasjes op top 40 muziek, want dat is niks voor de kinderen op school. Toen kwam ik bij dansexpressie terecht, ik kende dat helemaal niet. Ik ging een dag meelopen en vertelde daarna mijn vriendin hierover. Je straalt helemaal, dit moet je doen, zei ze. Ik dacht van niet. Ik was allang genoeg met de Pabo bezig. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, En een half jaar later deed ik in het weekend de dansexpressie opleiding in Amsterdam en door de week was ik op de PABO in Leeuwarden.
Toen ik mijn PABO diploma behaalde, Kreeg ik een invalopdracht bij een groep 8. Een uitdagende groep met een voorgeschiedenis, maar ik pakte het aan. Ik probeerde samen met de kinderen, de ouders en de school er het beste van te maken. En met deze groep studeerde ik een half jaar later af aan de Dansexpressie opleiding. Met een voorstelling in het bos achter de school. Roodkapje, een danssprookje. Gemaakt samen met de leerlingen van groep 8, oud leerlingen en de ouders. Een fantastische ervaring voor iedereen. Negen jaar later heb ik nog steeds contact met sommige van de leerlingen en hun ouders. Dat heeft toen wel indruk gemaakt bij hen en mij. Later, op een bijeenkomst voor dansdocenten in Friesland, lieten ze een filmpje van jou zien. Zo maakte ik online kennis met Taaldans® en Rekendans®. Nadat ik een aantal scholen in Friesland kennis had laten maken met het Startpakket, was ik enthousiast en rondde ik de cursus bij jou af. Sindsdien geef ik Taaldans® en Rekendans® lessen in het Nederlands en in Het Frysk. ‘
Hoe ben je verbonden aan de scholen?
‘Ik heb een vaste school waar ik drie groepen per week Taaldans® en Rekendans® geef , het hele jaar. Daarnaast draai ik op veel scholen bijvoorbeeld zes lessen in twee thema’s: Dat zijn losstaande projecten die vaak wel elk jaar terugkomen. De waarde van de lessen zien alle scholen en sommigen kijken of er mogelijkheden zijn om mij als vakdocent voor een jaar in te huren. Dit wordt uit diverse potjes betaald, zoals de werkdrukverlichtingsgelden of potjes voor een muziekdocent of gymdocent. ‘
Wat is de leukste reactie die je hebt gekregen van een kleuterleerkracht?
‘Deze lessen zijn zo leuk om naar te kijken. Daarnaast doe ik heel veel inspiratie op voor mijn bewegend leren momenten. Ik ben blij dat jij de danslessen geeft, zo zie ik de kinderen op een andere manier en ik zou dit soort lessen niet zelf kunnen bedenken.’
Wat maak je zoal mee met de kinderen? ‘Het is zo gaaf om zo dansend en bewegend te leren met kinderen. Uit de reacties van kinderen maak ik op dat het echt indruk maakt. Dan hoor ik bijvoorbeeld: ‘Juf, doen we weer de spinnendans?’ Terwijl dat al ruim een haar geleden was. Ook had ik eens een jongetje dat heel passief in de klas was. Nergens aan mee wilde doen. Bij mij danste hij wel mee. Je zag echt dat hij getriggerd werd, nieuwsgierig werd, mee willen en kunnen doen in beweging. Je ziet kinderen enorm groeien, ze durven steeds meer en ze raken thuis in de dingen. Bijvoorbeeld ineens wel vooraan durven dansen omdat ze begrijpen hoe het werkt. Of het liedje alsnog lekker hard meezingen terwijl ze naar buiten lopen.’
Willy is bezig om met een onderzoeker een pilot op te zetten voor een onderzoek naar de werking van Taaldans® en Rekendans®. Dit jaar besteden ze aan vooronderzoek en dan zetten ze in op een pilot van een jaar op vier scholen. Twee scholen hebben al wel Taaldans® en Rekendans® gehad en twee niet. Ze zijn bezig met funding voor het onderzoek en naar de relatie met een groter onderzoek.
Ervaar het op de bewegend leren conferentie.
- Kleuterleerkrachten
- Intern begeleiders
- Directeuren
- Bouwcoördinatoren