Mijn scheikundeleraar slaakte een zucht van verlichting.

Bewegend leren: helemaal hip, leuk en goed om te doen. Daar zijn we het wel over eens. Professor Scherder illustreert in zijn mini college bij Max, dat met name de kinderen die veel moeite moeten doen om mee te komen op school heel veel baat hebben bij beweging. Dit raakt me, juist de kinderen die het extra zetje van ons zo hard kunnen gebruiken, hebben baat bij bewegend leren. Dit motiveert me des te meer om door te zetten: in 2030 is bewegend leren de norm.

  • Maar waar begin je?
  • Hoe zorg je dat je dagelijks een bewegend leren les of oefening paraat hebt?
  • Hoe houd je orde met al die bewegende kinderen?
  • Waar vind je muziek om erbij te gebruiken?
  • Een activiteit buiten jouw comfortzone: hoe houd je dit als leerkracht of pedagogisch medewerker vol?

Ondanks alle vraagtekens die je misschien bij bewegend leren zet, zijn er legio redenen om toch te starten met meer bewegen en met bewegend leren. Kilometers lange onderzoeken tonen immers aan dat als kinderen onvoldoende hebben bewogen, dit ook nadelige gevolgen heeft voor de schoolprestaties. Zelf was ik één van die kinderen die altijd veel moeite moest doen om mee te komen op school. Ik wil niet te persoonlijk worden, maar ik vermoed  dat mijn scheikundeleraar ook een zucht van verlichting slaakte toen ik scheikunde eindelijk kon laten vallen. Exacte vakken zijn niet aan mij besteed en ik leer niet makkelijk van buiten. Het proces moest ik echter wel aangaan, want ik wilde via de HAVO naar de dansacademie. Uiteindelijk heb ik het op wilskracht toch gered, door de hulp van fantastische mensen om me heen en doordat ik de leerstof voor mezelf omzette in tekeningen, beweging, dans en liedjes. Zo haalde ik menig toets en zo ook mijn tentamen anatomie.

Aanhoudende drive

Nu begrijp je misschien beter waar mijn aanhoudende drive om mensen die met kinderen werken te inspireren met bewegend leren. Jarenlang heb ik gedacht dat ik niet goed kon leren, dat ik dom was, terwijl ik eigenlijk alleen anders leerde dan dat er werd verwacht. Mijn talent lag ergens anders. Om kinderen deze ervaring te besparen en om ze juist te laten genieten van leren, richt ik me op het Creatief Bewegend Leren: met beweging, muziek, spel, kek kosteloos materiaal en dans.

Mijn team staat met 140 kundige docenten klaar om Taaldans® en Rekendans®  lessen te geven in kleuterklassen en op peutergroepen.  Ze zijn te vinden op LinkedIn, zodat je een keus kunt maken welke docent het beste bij jullie locatie past. Vanuit mijn ontwerpstudio ga ik doen wat ik het liefste doe en kom met een aantal nieuwe dingen.

Beweeg mee!

Je bent welkom in onze inspiratiegroep op Facebook, hier wisselen we dagelijks leuke lesideeën uit, worden er vakdocenten gezocht en gevonden en delen we de nieuwste onderzoeken op het gebied van beweging en bewegend leren.

In 2020 bestaat Studio Swing maar liefst 10 jaar! (En ik 40 jaar) In dit jaar lanceren we de bewegend leren database om zelf jouw oefening in te maken en uit te wisselen met collega’s in Nederland. Zo werken we toe naar werkdrukverlaging en geïnspireerde medewerkers in het basisonderwijs en in de kinderopvang.

Daarna kun je ook lekker aan de slag met ons digitaal lesmateriaal, met online cursussen over bewegend leren, Bewegend Leren TV en onze eigen Podcast! In samenwerking met allerlei interessante denkers en doeners creëren we super interessante content die jou in je werk met kinderen 0-12 dagelijks inspireert om het beste uit jezelf te halen en hiermee ook het beste aan de kinderen te geven.

Ben jij ook bij de feestelijke lancering van de database? Je bent welkom op de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht: bekijk het programma hier.

Bewegend Leren voor kinderen bij Studio Swing - Bewegend leren