Van de titel alleen al worden we nieuwsgierig: ben je ook zo benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing achter deze stelling? Wetenschapsjournalist Mark Mieras is gespecialiseerd in hersenontwikkeling. ‘Goede kans dat de 21e eeuw herinnerd zal worden als het tijdperk van de ontdekkingstocht in ons eigen geest. Het is opwindend om getuige te zijn van al die doorbraken en om er over te schrijven en te vertellen. Neuropsychologie laat zich op veel manieren vertalen. In een nieuwsverhaal in de krant, in lezingen, een tentoonstelling over pubers, in een opiniestuk over drankmisbruik of onderwijs, in literatuurstudies over het effect van kunst op kinderhersenen. Relevante inzichten moet je niet in de la laten liggen.’
We zijn dan ook verheugd om aan te kondigen dat Mark de keynote sessie verzorgt op de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht.
Kinderen willen van nature de hele dag lekker bewegen. In werkelijkheid zitten kinderen (en volwassenen) te veel stil. Dit heeft een nadelige invloed op hun ontwikkeling. Daarom hebben wij onze conferentie ‘Bewegend Leren’ in het leven geroepen: speciaal voor professionals die met jonge kinderen werken.
Begrijpen hoe kinderen ontwikkelen en leren.
In 2001 startte Mieras met verslag te doen van hersenonderzoek. Op zijn site schrijft hij daarover: ‘Het thema ontwikkelde zich al snel tot een fascinatie die mij inmiddels al ruim vijftien jaar fulltime in zijn greep houdt. En ook een beetje tot een missie, want ik raakte ervan overtuigd dat het waardevol is als mensen begrijpen hoe het daarboven werkt. Waardevol wanneer docenten, politici en managers begrijpen hoe kinderen en volwassenen leren, ontwikkelen en presteren.’
Over de ontwikkeling van kinderen spreekt hij regelmatig, zo ook bij ons in januari. ‘Kinderen scheppen hun eigen intelligentie en maken zich in een razend tempo de wereld eigen. Dat doen ze door te bewegen en te experimenteren. Volwassenen helpen daarbij door veilige speelruimte te scheppen, de aandacht te richten en de verbeelding te activeren. Daarom is een speelse interactie tussen kind en pedagogisch medewerker of (vak)leerkracht zo belangrijk. Kinderen breng je groot met aandacht, vertrouwen, plezier en speelse interactie.’
Beweging stimuleert de denkontwikkeling en vice versa. Mieras heeft diverse bronnen verzameld die aantonen dat jonge kinderen die hun handen gebruiken de taal sneller onder de knie krijgen. Dat kinderen die je stimuleert om hun handen te gebruiken tijdens de uitleg van een nieuwe som, later de sommen beter begrijpen dan kinderen die je verbiedt om te gebaren. Dat speelse beweging kinderen helpt om een beter ruimtelijk inzicht te ontwikkelen. Dat jonge kinderen zich het best ontwikkelen door ze de omgeving te laten ontdekken. Zij ontdekken de wereld door te bewegen en door alles aan te raken. Zo knopen de motorische centra zich aan denkprocessen.
Ervaar het op de bewegend leren conferentie.
Mark Mieras is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenonderzoek. Na de openingsvoorstelling neemt hij ons mee in de wetenschappelijke onderbouwing achter de natuurlijke drang van kinderen tot bewegen en ontdekken. Hoe kunnen we hier op school en op het kinderdagverblijf het beste mee omgaan en wat zijn de voordelen hiervan?
Meer informatie hier