Wisse Was: bewegend leren met een vaatdoekje.

Op een zonnige dag in augustus sta ik in de speelzaal met om mij heen tweeëndertig themakisten die niet meer dicht kunnen; als je met peuters en kleuters werkt herken je het vast. Tijdens het opruimen kom ik een vaatdoekje tegen met een gaatje, precies in het midden. Die mag in de prullenbak. Terwijl ik de andere vaatdoekjes opvouw, krijg ik ineens een idee. Ik pak het doekje weer uit de prullenbak en steek mijn wijsvinger door het gat. Een vingerpoppetje: dit is Wisse Was!

Creatief Bewegend Leren

Het idee was dat ik Wisse Was in het thema ‘welkom’ mee zou laten dansen, zodat de kinderen zich op hun gemak zouden voelen. Het liep een beetje anders; Wisse Was is het hele schooljaar bij ons gebleven! Door de inbreng van de kinderen zijn er allerlei leuke, speelse, creatieve beweegideeën ontstaan: vol met taal en rekenen! Op het congres ‘Leve het jonge kind!’ in 2017 introduceerde ik Wisse Was voor het eerst aan de bezoekers, sindsdien zijn al veel pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten met Wisse Was aan de slag. Ik schreef een e-book met dertig beweegkaarten met Wisse Was in de hoofdrol. Vandaag een voorproefje van beweegkaart 4: ‘Dansjemet’. Speciaal voor alle peuters en kleuters die thuis bewegend willen leren, gezellig met papa en mama. Eens kijken met welke lichaamsdelen de kinderen kunnen dansen terwijl Wisse Was ze plaagt. Delen met ouders mag!

Beweegkaart 4: ‘Dansjemet’.

Dans lekker mee met dit voorbeeld, daarna kun je het zo vaak doen als je wilt met de link naar de muziek hieronder. Kinderen leren zo hun lichaamsdelen te benoemen en ze ook op alle mogelijke manieren te bewegen. Laat ze zelf uitvinden hoe dat werkt.

Ontwikkelingsstimulering

Mijn intentie is om kinderen in de brede ontwikkeling te stimuleren. De ontwikkelingsdoelen staan op de kaarten vermeld, maar ik moedig je aan om te kijken welke doelen er nog meer in zitten of welke doelen op een natuurlijke manier in te passen zijn. Het gaat niet om het inoefenen van doelen. Neem de vrijheid om het op jouw manier te doen, bijvoorbeeld denksleutels erbij gebruiken, het verhaaltje aan te passen of  jouw rol minder sturend maken zodat de kinderen meer inbreng hebben.

Totaalconcept: Lenneke Gentle
Tekst, illustraties en film: Lenneke Gentle
E-book: Wisse Was, Creatief Bewegend Leren voor peutergroep en kleuterklas. 
Muziek: Mission Impossible Theme – Lalo Schifrin