Wethouder op werkbezoek bij ‘Dans je Mee?’

Rekenen en Taal leren door dans? Het kan en het is nog leuk ook. Ingrid van Engelshoven, wethouder van onderwijs, bracht een werkbezoek aan één van de Zebra peuterspeelzalen van basisschool ‘t Palet. ‘Het valt me op dat de kinderen zo op hun gemak zijn in de dansles’ was haar eerste indruk.

Dans je Mee?

In de cursus ‘Dans je Mee?’ leren pedagogisch medewerkers en leerkrachten om begrippen aan te bieden door dans, beweging en spel. Marjan van Welt, kwaliteitsmedewerker van Zebra, vertelt dat de pedagogisch medewerkers het gevoel hebben dat ze aan zo veel doelen moeten werken. Welt: ‘Door dat gevoel zie ik ineens leidsters met een checklist en een kind aan tafel gaan zitten. Terwijl ze dat normaal nooit deden en altijd goed met de kinderen aan het spelen waren. Deze training is niet weer iets nieuws, maar sluit juist aan op wat er aanwezig is in de leeromgeving. Vanuit spel en dans is het doelmatig werken leuk en makkelijk. Het zet zowel de kinderen als de leidsters zelf in beweging

Leren door Dans

Emiel Grootscholten, manager van Zebra voorscholen, heeft het werken met het Startpakket Leren door Dans opgenomen in de meerjarenplannen van de peuterspeelzalen. Met het Startpakket bouwen we stichting breed per half jaar een cyclus dans in waarin de peuters alles leren over hun eigen lichaamsdelen, ruimtelijke begrippen en houding en beweging. Op deze manier zijn we met gezond bewegen bezig maar ook met rekenen en taal. Een prima combinatie die echt past bij onze beweeglijke peuters.’

Dansen en spelen bij de VVE methode

Kadija en Sevilay zijn de pedagogisch medewerkers op de peutergroep. Ze vertellen over de modules ‘Rekenen en Taal met Materiaal’ en ‘Begrippen mee naar Buiten’. ´We krijgen van Lenneke een voorbeeldles waarin ze meerdere basisvoorbeelden geeft. Ze heeft bijvoorbeeld met een vaatdoekje 5 dansspelletjes gedaan en het vaatdoekje is telkens weer iets anders. Wij gaan zelf met een ander materiaal aan de slag en maken daar 5 spelkaarten van die bij onze thema´s passen. Zo krijgen we een steeds uitgebreidere map met dans/ en spelideeën die bij onze VVE methode passen. Op deze manier leren we ook buitenspelen met de thema´s waar we mee werken.´

Ouders in de les

De laatste training gaat over ouderbetrokkenheid. Van Engelshoven: Goed onderwijs is belangrijk maar kinderen leren ook heel veel van het voorbeeld wat ouders geven. Daarom is het zo belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de school. Fijn dat in de laatste training alle ouders mogen komen kijken en meedoen. Zo zien ze dat het leuk en leerzaam is om samen te dansen en te spelen.´

Waardevol onderwijs

Lenneke Scherrewitz, grondlegger van´Dans je Mee?´, licht vervolgens toe wat leren door dans zo bijzonder maakt. ‘Door aan een begrip een beweging te koppelen gaat het leren beter, sneller, makkelijker en gezonder. Kinderen zijn allemaal anders, maar alle kinderen leren vanuit hun lichaam. Kinderen hebben allemaal een natuurlijke drang om te bewegen, deze drang zetten wij om in een leerervaring die kinderen in het hart raakt. Dat maakt onderwijs waardevol en bijzonder’

In de Randstad is Studio Swing al vier jaar succesvol actief met Taaldans en Rekendans, de ontbrekende schakel in het onderwijs. Er zijn al meer dan tweeduizend kinderen in aanraking gekomen met Leren door Dans. ‘Wij maken ons sterk voor de visie dat kinderen makkelijker, sneller en beter leren als er beweging en beleving aan te pas komt. Wij zoeken partners in het land om alle kinderen in Nederland te laten leren door dans. Dans je mee?’

Taal is meer dan alleen woordenschat. Taal begint bij klank en ritme en leren luisteren. Dan komen ook de andere gebieden erbij als passieve- en actieve woordenschat, rijmen, mondeling taalgebruik en het onthouden van een verhaalvolgorde.

Dank voor uw tijd!