BEWEEGBLOG I Een gloednieuw artikel over beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Nienke Bergsma, van Babyskills. Vanuit de fysiotherapie is haar liefde voor de motoriek van de baby aangewakkerd. Lees verder hoe de baby’s van haar vriendinnen de reden waren om de babykalender te ontwikkelen. En hoe ze pedagogisch medewerkers een signalerende rol leert aan te nemen om motorische problemen samen met ouders spelenderwijs te voorkomen.
Nienke Bergsma is geregistreerd kinderfysiotherapeut en werkt in een revalidatiecentrum. Ze ontwikkelde een kalender voor kersverse ouders, die hen meeneemt in de (senso)motorische ontwikkeling van hun baby. Van dag 1 tot dag 422, wanneer het kind meestal zelfstandig loopt. Ook kun je haar kennen door haar interessante lezingen over baby’s in de kinderopvang.
Nienke, je hebt groeiend bedrijf in de baby-business, waar is dit allemaal begonnen?
Ik studeerde fysiotherapie en ik dacht: ‘Ik wil helemaal niet met oude mensen aan de gang gaan, ik wil met jonkies aan de gang!’. Na die studie ben ik meteen kinderfysiotherapie gaan studeren in Rotterdam, de revalidatiekant trok me heel erg. Inmiddels werk ik 19 jaar bij Heliomare en werk ik met kindjes met een aangeboren afwijking. Mijn passie om met kinderen te werken, is toen begonnen, ook om ze te helpen met hun vaardigheden. Mijn idee van baby.skills ontstond, omdat ik zelf laat moeder ben geworden en heel veel vriendinnen mij altijd vroegen: ‘Doet mijn baby’tje het motorisch goed?’, want daar is eigenlijk weinig over bekend. Mijn zusje zei: ‘Daar is een markt voor, voor jouw kennis, die heeft niemand, dat gaan we in iets verpakken!’. En zo ontstond de kalender, elke dag een ontwikkelingsgerichte motorische activiteit om te doen met je baby. Zo vertel ik over voorkeurshoudingen, die er heel veel insluipen bij een baby en waarbij ouders geen idee hebben, alleen het consultatiebureau het signaleert. Door vriendinnen is het dus ontstaan.
Ons tweede idee hebben we eind februari gelanceerd en dat is de Academie voor Kinderdagverblijven, zodat pedagogisch medewerkers beter getraind worden en ze alles leren over de motoriek. We hebben een pilot gedraaid bij een grote kinderopvang instelling en zowel het management als de pedagogisch medewerkers zijn heel enthousiast.
De mooiste projecten ontstaan op de werkvloer of inderdaad met vriendinnen bijvoorbeeld.
Ik werk nu in de revalidatie, dat is een andere doelgroep dan waarvoor ik de kalender geschreven heb. De kalender gaat supergoed, maar we gaan wel weer terug naar ons oorspronkelijke idee van de kinderdagverblijven. Fijn als de pedagogisch medewerker wat meer van de motoriek weet, dat gaan we nu helemaal opzetten.
Ja, wat een herkenbaar verhaal ook. Ik ben wel een professioneel beweegmens, maar met baby’s is echt een ander verhaal. Jouw kalender was wel heel handig geweest toen ik mijn zoon kreeg, haha!
Precies, haha, en het is niet een heel boekwerk. Ik geef nu ook lezingen bij Kindergarden, daar draai ik een pilot voor die hele academie. Al die meiden zeiden: ‘Jeetje, wat interessant! Je moet voor alles studeren in het leven, behalve voor vader en moeder worden en dat is de moeilijkste taak die er is’. Je kunt veel informatie vinden over borstvoeding en andere zaken, maar niets over motoriek, zonde.
Zeker zonde, want je kunt zoveel afleiden van de lichaamstaal van een kind. Zijn er ook kinderopvanginstellingen die werken met jouw kalender? Of alleen met de trainingen die je geeft?
Eigenlijk is Kindergarden de eerste die dit product van ons afneemt. Drie jaar geleden startte ik de pilot daar en wat heel mooi is, is dat ik bij hen in hun babyscholingstraject zit. De pedagogisch medewerkers moeten eerst de lezing doen van baby’s van 0 tot 6 maanden en daar opdrachten voor uitvoeren. Daarna kijken ze een webinar en dan kom ik langs om een workshop te geven. Dus ze zien het, heel praktisch en ze gaan er meteen mee aan de slag. Op alle vestigingen van Kindergarden staan de kalenders, dat is een goede start maar uiteindelijk moet het echt in het dagelijks handelen gaan zitten.
Precies, dan wordt het een soort naslagwerk. Eerst een webinar, daar steken ze iets van op en daarna gaan ze op de groep verder aan de slag, want daar zit het goud!
Ja en het is een praktisch beroep, je kan het allemaal online willen – en dat hebben we in corona-tijd allemaal gedaan -, maar ik heb een praktisch vak, ik moet daar gewoon langs om een lezing te geven.
Precies en hoe kun je baby’s leren kennen, zonder baby’s?
Exact en ik heb daar hele mooie poppen voor, die mooi meebewegen. Voor een echte baby is zo’n heel uur niet te doen door de korte aandachtsspanne, maar die poppen laten heel veel zien.
Dus je ziet al mooie resultaten, meer bewustwording bij de baby-pedagogisch medewerkers?
Ik heb eigenlijk één grote missie, om elke pedagogisch medewerker een grote signalerende functie te geven. Nu is het consultatiebureau namelijk de énige die jouw baby checkt op de motoriek, die zien maar 5 tot 10 minuten die baby. Ik ben heel blij dat ze er zijn, maar het ene bureau is het andere niet. De voorkeurshouding komt nog steeds bij 1 op de 6 baby’s voor, bizar veel. Ik hoop ouders en pedagogisch medewerkers meer kennis te geven om ook meer te kunnen signaleren.
Mooi! En je hebt het over de voorkeurshouding, heeft dat ook te maken met de reflux of met andere problemen waar je met je baby’tje tegen aan loopt?
Precies, met name die voorkeurshouding, omdat die zoveel voorkomt. Ook geven pedagogisch medewerkers aan, dat sommige ouders het spannend vinden als dat wordt verteld. Ik geef aan dat ik in het revalidatiecentrum werk, ouders vinden mij in het begin niet leuk, want ze moeten even wat verwerken. Goed om een vertrouwensband op te bouwen met die ouders en dan hoef je het niet eens een naam te geven, maar kun je het spelenderwijs aangeven. Zo kunnen ouders ook invloed hebben. Nadat ze wat snappen van de motoriek, kunnen ze eerder aan de bel trekken.
Helder voor wat betreft de langere termijn. En welke inspiratie kom jij brengen op De Grote Beweegconferentie?
Ik ga een stukje lezing geven over 0 tot 6 maanden en hoe je een voorkeurshouding kan herkennen. Als je het een beetje snapt qua motorische ontwikkeling en het kind kan met 2 maanden goed draaien, dan komt die voorkeurshouding niet. Dat is dus een stukje preventie. Ook ga ik leuke tips geven voor tijdens het verschonen, voor goed 1-op-1 contact met de baby en om de buikligging te oefenen. Het consultatiebureau zegt namelijk soms: ‘Oh die baby moet 10 minuten per dag op de buik’ en dan zijn er ouders die de baby 10 minuten achter elkaar op de buik leggen. Dat is hetzelfde als dat ik aan jou vraag: ‘Ga jij even 10 minuten planken?’, veel te zwaar haha.
Haha, inderdaad! En bij ouders is dat ook goed voor de hechting, neem ik aan, dit soort spelletjes?
Sommige ouders, die ook al bij een kinderfysio lopen, denken dat je heel veel oefeningen moet doen. Als je het echter koppelt aan een dagelijks ritueel, dan is het veel makkelijker, dan kun je het in je dagelijkse ritme opnemen. Qua buikligging, maar ook qua verschonen, dat is een mooi speelmoment met de baby. Verschoon recht vooruit, ik ga ook niet naast jou staan als ik je iets wil vragen, dat is voor een baby hetzelfde natuurlijk.
Zeker! We sluiten altijd af met de volgende vraag, want wat is jouw favoriete quote?
Mijn favoriete quote is: ‘Baby’s willen bewegen!’ In het kader van dat we allemaal druk zijn en veel aan het werk zijn. Mijn moeder was vroeger fulltime moeder, zij was volledig met ons bezig. Wat ik graag zou willen: Gun baby’s meer bewegingsvrijheid op een platte onderlaag. Het is heerlijk om ze even op een tafel of stoel te hebben en heerlijk voor de hechting in een draagzak bij je. Een baby wil echter op een platte onderlaag bewegen, op zijn rug, op zijn buik en zelf ondervinden hoe hij kan bewegen in zijn lijf. Dát wil ik elke ouder of professional meegeven.
Bezoek de Beweegworkshop van Nienke
op De Grote Beweegconferentie.