‘Als ik een leerkracht spreek over een kind dat nog niet knipt, zit, leest, schrijft of luistert zoals dat de bedoeling is, dan gaan we eerst kijken. Kijken, kijken, kijken.’ Jan van der Zwan glimlacht. ‘Als onderwijsadviseur én psycholoog vind ik dit proces elke keer weer ontzettend interessant. Het is zó belangrijk om de ontwikkelingsmijlpalen te kennen om te ontdekken wat er onder het gedrag van het kind zit.’
Vaak zit de oplossing van dit soort signalen in een schakel in de motorische ontwikkeling. Bewegen en bewegend leren staat de laatste tijd zo in de belangstelling omdat er steeds meer onderzoek gedaan wordt naar de lijf brein connectie. Jan vertelt: ‘Laatst las ik dat kinderen met dyslexie beter kunnen lezen als ze op één been staan. Dan ben ik meteen nieuwsgierig, zou dat nou echt zo zijn? Dan vraag ik mensen in mijn omgeving om dit met hun kind te testen en mij een filmpje daarvan op te sturen. Er zijn ook veel kinderen die de DB of de AE spiegelen. Hoe komt dit? En wat kunnen we eraan doen?’
Speciaal voor leerkrachten van groep 1 2 3
Jonge kinderen leren met hun hele lijf. Ook het succesvol kunnen leren schrijven én lezen, vindt zijn basis in een goed ontwikkeld brein. Speciaal voor leerkrachten van groep 1, 2 en 3 is Jan van der Zwan bij ons op de Bewegend Leren Conferentie met zijn workshop Lees, schrijf, beweeg! In deze workshop zoomen we in op het kinderbrein. Aan de hand van praktijkgerichte beweegvoorbeelden, ervaar je hoe je je leerlingen op een breinvriendelijke manier kunt ondersteunen in de lees- en schrijfontwikkeling. En daarnaast… is breinkennis vooral ook erg leuk!
Kniples
Wat ik leerkrachten mee wil geven is dat ze zich niet zo druk hoeven te maken om de standaard ontwikkelingslijnen. Ga geen kennis en vaardigheden van groep drie trainen met de peuters of de kleuters. Het heeft geen zin. Laatst kwam ik op een kinderdagverblijf waar ´kniples´ gegeven werd. De kinderen werden geforceerd om met duim en wijsvinger te knippen. Dit is funest voor de motorische ontwikkeling: het forceren van knippen terwijl de vingers het nog niet kunnen, is iets sneller willen dan dat het lijf het kan. Op latere leeftijd kunnen er dan problemen ontstaan met bijvoorbeeld schrijven en zwemmen.
Door het hoge tempo gaan kinderen doen wat ze denken dat er van hen verwacht wordt. Dat geeft stress en dan functioneren ze met name vanuit het reptielenbrein. Daar is alleen ruimte voor de stress en niet meer voor het leren. Dus: ´Stop met forceren, start met anticiperen!´
Ervaar het op de Bewegend Leren Conferentie.
Alles over de lijf brein connectie, de voorwaarden voor kindgericht lees- en schrijfonderwijs en oefeningen die bijdragen aan deze ontwikkeling. Je leert het in de workshop van Jan van der Zwan.
Speciaal voor:
- Leerkrachten groep 1 2 3
- Intern begeleiders en onderbouwcoördinatoren
- Directeuren
Informatie en boekingen: klik hier.