Om maar met de deur in huis te vallen: dit jaar neem ik afscheid als opleider van de Taal- en Rekendans methode. Een grote stap, maar na twee jaar wikken en wegen voelt het als de juiste keus. Hoe nu verder? Er komt een officieel methodeboek aan, ik geef mijn laatste opleiding en natuurlijk een nieuwe opleider. Ik ga lekker door met Creatief Bewegend leren, zodat iedereen die met peuters en kleuters werkt kan leren Crebelen. Voor een kijkje in de toekomst, neem ik je eerst even mee terug in de tijd. Want met dans, rekenen en taal samen in de speelzaal is het allemaal begonnen.
In 2008 kwam ik als dansdocent en Voor- en Vroegschoolse educatie medewerker in dienst bij basisschool Prinsehaghe. Uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat de VVE doelen oefenen aan een tafeltje niet de leukste activiteit was voor peuters en kleuters. Herken je dat? Hier begon mijn onderzoek naar het ontwikkelen van schoolse vaardigheden vanuit dans.
De themabegrippen uit de Piramide methode wilde ik dan ook liever dansen, rappen en zingen. Lekker in de speelzaal, met muziek, concrete materialen en verhalen, gezellig samen in een sociale setting. Van mijn toenmalige directeur Klaas Aalbers kreeg ik het predicaat ‘eigenwijs’ maar ook een kans om het daar uit te proberen. In de praktijk van deze fijne Haagse binnenstadschool ontwikkelde ik de grondbeginselen voor Taaldans® en Rekendans®. Het werkte: blije, taalvaardige kinderen en betere resultaten.
Toen was de Cito toets nog heel gewoon.
Uit de analyses kwam naar voren dat de kinderen meer vooruitgingen toen er nog Taal- en Rekendans lessen gegeven werden, dan voor en na die tijd. Inmiddels zijn we zestien jaar verder en zijn er meer dan 200 dansdocenten die als vakdocent actief zijn als Taal- en Rekendans docent. De lessen worden tijdens schooltijd gegeven en sluiten naadloos aan op het thema, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische- en muzikale ontwikkeling en natuurlijk de ontwikkeling van taal en rekenen op peuter- en kleuterniveau.
Als ontwikkelaar van de methode, opleider van het team dansdocenten en zelfstandig ondernemer heb ik fantastische jaren gehad. Hoe mooi om langs de zijlijn mijn collega dansdocenten zo te zien groeien in hun vak. De struggel met de SLO doelen, de vertaling naar dansbaar materiaal en dan tijdens het lesgeven nog zingen en rappen en praten ook. Dat druist in tegen alles wat dansdocenten op de opleiding leren. En om dan in de laatste opleidingsdag alle puzzelstukjes in elkaar zien vallen is magisch. Hoe fijn om al deze lieve, getalenteerde collega’s hun eerste stappen te zien zetten in de richting van kinderdagverblijven en (voor)scholen. En om vol vertrouwen aan het werk te gaan en steeds te blijven door ontwikkelen. Machtig mooi, dank jullie wel voor alle mooie dingen die jullie met Taal- en Rekendans hebben weten te bereiken.
Het is tijd voor verandering!
De komende tijd ga ik gebruiken om het Taaldans en Rekendans boek te schrijven, waarin de methodiek, didactiek en ondersteunende onderzoeken zullen worden verrijkt met kant en klare lessen. Ondertussen ben ik op zoek naar een geschikte kandidaat die de leiding van ons team gaat overnemen en de opleidingen zal gaan verzorgen. Als je me kent, dan weet je dat ik graag afsluit met confetti en een feest, dus ik zal dit jaar nog een laatste hybride opleiding verzorgen (dit is je kans!) en een teamdag organiseren om het stokje officieel over te dragen aan mijn wie-is-de-mol-collega.
En Studio Swing dan?
Studio Swing blijft natuurlijk bestaan, ik leg mijn focus op de doorontwikkeling van Creatief Bewegend Leren en de verzameling digibordfilmpjes, beweegkaarten en muziek. Na een aantal jaar blijkt dat peuter- en kleuterleerkrachten de cursus in hun eigen tijd volgen, oefenen met de kinderen en dat ze het Crebelen al heel snel kunnen toepassen met hun groep. Plezier, beweging, muziek en leren gaan dan hand in hand. Ook hier zijn nog een aantal kwaliteitsslagen te slaan waar ik dit jaar de tijd voor neem. En dan kunnen echt alle peuter- en kleuterleerkrachten hier swingend mee aan de slag. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, Suriname en op de Nederlandse Antillen.
Swing mee!
Ben je enthousiast geworden over Crebelen voor peuter- en kleuterleerkrachten? Of over de laatste Taaldans en Rekendans opleiding voor dansdocenten? Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief en volg me op Instagram, LinkedIn of Facebook.
Swing-ze!
Lenneke Gentle