Dans in de klas geeft veel energie en plezier aldus Nicole Rust, het leert kinderen om trots te zijn op zichzelf.

BEWEEGBLOG I Een energiek artikel over beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Nicole de Kogel-Rust van Scapino, het oudste (jeugd)dansgezelschap van Nederland. Ze verzorgt de educatie voor het gezelschap, wat betekent dat ze scholen in contact brengt met dans en het artistieke gedeelte uit hun dansvoorstellingen inzichtelijk maakt voor kinderen en leerkrachten. Lees verder voor de dansenergizers die Scapino ontwikkelde voor het onderwijs, hoe dans kinderen kan leren om trots op zichzelf te zijn en wat jij morgen in de klas kunt laten ontstaan bij jouw leerlingen zonder dat je zelf een danser hoeft te zijn.

Nicole Rust werkt sinds 2014 bij Scapino Ballet Rotterdam en geeft leiding aan de Scapino Academy. Ze organiseert workshops voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs. Het doel daarvan is kennismaken met (moderne) dans, dansgezelschappen, dansenergizers en Scapino!  

Je bent jouw droom achterna gegaan Nicole, door bij Scapino te gaan werken op de educatie afdeling. Hoe is het verder gegaan? 

Ik studeerde aan de dansacademie, daarna ben ik met veel plezier gaan lesgeven, als ZZP’er. Dat was toch wel een uitdaging en na 10 jaar ben ik verder gaan zoeken en me verder gaan ontwikkelen. Ik had niet de ambitie om zelf een dans- of balletschool te starten, maar ik had ooit op de dansacademie bedacht dat ik graag bij een professioneel dansgezelschap wilde werken. Na 10 jaar zat ik dus in een soort gewoonte qua lesgeven, vijf kleuterlessen in de week is heel leuk, maar op een gegeven moment minder interessant. Toen ben ik gaan solliciteren, er kwam een vacature bij Scapino voorbij en kon ik aan de slag als medewerker danseducatie. Ik ben nog steeds veel met dans bezig, maar minder zelf voor de groep, wel meer op de ontwikkeling en educatie. We hebben een aanbod voor primair en voortgezet onderwijs, publiek en vrijetijd.

Mooi! En wat zie je gebeuren in het onderwijs als jullie met die educatie op locatie komen, wat gebeurt er met die kinderen? 

We zien heel veel energie, plezier en creativiteit. We vragen veel van de leerlingen, we willen ze echt uitdagen! Het is zo fijn en we zijn iedere keer weer verrast hoe ze zelf aan het dansen zijn en hoeveel plezier ze eraan beleven. Je ziet in langere trajecten ook een ontwikkeling. Mooi om te zien, er gaat een soort wereld voor ze open. Ze hebben vaak geen idee dat er dansgezelschappen bestaan, dat je met dansen je geld kan verdienen. Leuk om te merken en de dansers die connectie maken met de kinderen. Ook over het team eromheen, dus techniek, marketing en dergelijken. Het is fijn om ze in de programma’s daar echt op aan te spreken. Je ziet groei bij de kinderen, dat ze trots zijn op wat ze op dat moment aan het doen zijn en dat ze laten zien wat er in hun brein en lijf is ontstaan. Ze durven meer te zeggen, te doen en te laten zien. We focussen heel erg op het fysieke, dans is juist niet-talig. We zien in de programma’s een enorme groei ontstaan, tot verbazing van de groepsleerkrachten. Je ziet het talent van kinderen en kinderen gaan ineens beter samenwerken. Dat zien we tijdens onze korte, maar ook tijdens onze langere trajecten. 

Mooi dat de groei van kinderen wordt opgemerkt. In Corona-tijd hebben jullie een cadeau ontwikkeld voor heel Nederland, de Dansenergizers?

Ja, dat zijn korte dansvideo’s met een instructie van een van onze dansers. In de klas geeft onze danser dan een instructie en kinderen kunnen gelijk meedansen. Er wordt een korte choreografie aangeleerd, gebaseerd op onze voorstellingen, kinderen kunnen gelijk meedansen. Laagdrempelige manier, even aanzetten, er kan gelijk gedanst worden en er is weinig ruimte nodig. Het zorgt voor ontspanning en plezier en het kan op ieder gewenst moment ingezet worden. Het is best populair, het is voor meer dan 100.000 kinderen aangevraagd. Er is dus heel veel behoefte aan. We hebben nog geen kwalitatief onderzoek gedaan qua hoe vaak het wordt gebruikt. We zijn voornamelijk bezig geweest met de promotie. Wel hebben we inmiddels een tweede serie gemaakt, moeten nog opvolging aan geven. Door de vele aanvragen hebben we echter wel het idee dat het goed ontvangen wordt. 

Je komt natuurlijk inspireren met die dansenergizers op De Grote Beweegconferentie. Wat kunnen leerkrachten en pedagogisch medewerkers verwachten?

Ik zal wat achtergrondinformatie geven over de twee series. En daarnaast wil ik heel graag een van de energizers doen, zodat je tijdens de workshop al merkt wat het met je doet. Dan weet je ook wat het met de kinderen kan doen. Fijn om met de deelnemers ook te sparren over wat goede momenten zijn om het in te zetten. En we hebben ook een verdieping gemaakt, kort toelichten wat het inhoudt. Het gaat vooral om het waarom en hoe in te zetten. De energizers bieden ook een andere ingang om begrippen rondom ruimte, tijd, kracht, lichaam en identiteit in beweging te brengen. 

Heel leuk dat mensen even mogen komen snoepen! Welke ambities hebben jullie op langere termijn met Scapinodans in het onderwijs?

We merken dat er een enorm groot lerarentekort is en dat onze dansdocenten bevoegd zijn en kunnen wellicht een andere rol in het onderwijs vervullen. Niet dat ze taal- of rekenles gaan geven, maar wel dat ze wat langer voor de groep kunnen staan, zodat de leerkracht op dat moment wat anders kan doen of in kan vallen op een andere groep. We hopen zo een wat grotere en duurzamere rol in het onderwijs te krijgen. 

Mooi hoor, van origine is Scapino natuurlijk een educatief dansgezelschap ook. Tot slot, welke quote inspireert jou? 

Een quote die mij inspireert is van Martha Graham: ‘Stand up tall, keep your back straight, because that’s where your wings will grow.’ Dat gaat over trots zijn op wat je doet. En rechtop staan heeft al invloed op je omgeving. Dat willen we trouwens ook in de onderwijsprogramma’s meegeven: sta rechtop, laat jezelf zien, je mag trots zijn op wie je bent! 

Bezoek de Beweegworkshop van Nicole
De Grote Beweegconferentie.