BEWEEGBLOG I Een dubbelinterview over beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Robin van Kraaij en Karel Wijne van uitgeverij Zwijsen. Als kind wilde Robin het liefst al de hele dag bewegen, als methode expert bij Zwijsen leeft hij dit nu voor aan de scholen die met de nieuwe rekenmethode SemSom werken. Lees verder voor plezier in rekenen door spelen, bewegen en dansen en hoe beweegplezier ook eigenlijk de sleutel is tot gelukkige leraren en dito kinderen.
Vanuit zijn studie taal- en literatuurwetenschappen rolde Karel Wijne het onderwijs en en ontwikkelde zich tot expert op het gebied van ondernemerschap in het onderwijs. Robin van Kraaij kon als kind al niet stilzittenen kwam na zijn carrière als cabaretier voor kinderen op de PABO terecht. Nu werkt hij in de buitendienst bij Uitgeverij Zwijsen, bij Karel.
Vandaag bij ons in de studio, Karel Wijne en Robin van Kraaij van Uitgeverij Zwijsen. Robin, wij hebben een beetje dezelfde achtergrond. We gaan het even hebben over rekenen, bewegen, spelen en dansen natuurlijk. Robin, wil jij daar wat over vertellen?
Prima, wij komen allebei uit de animatie. En in de animatie beweeg je hoor, je beweegt de hele dag! Ik ben ook niet zo goed in stilzitten, dus dat kwam goed uit. Vanuit de animatie ben ik leerkracht geworden. Ik heb eerst studenten begeleid op het gebied van animatie en entertainment, ben toen zelf de entertainment ingerold en ik ben actief als carbaretier voor kinderen. Na de PABO ben ik via het onderwijs bij Zwijsen terecht gekomen. Erg leuk om dat te combineren, achter de schermen ben ik ook bezig met een nieuwe show.
Even terug naar wat je net vertelde. Je bent dus het onderwijs ingegaan en daarna terechtgekomen bij Zwijsen, hoe kwam je bij Karel terecht?
Op de basisschool waar ik werkte was ik ook rekenspecialist. En toen kwam er een vacature vrij bij Zwijsen, als methode expert in de buitendienst. Daar ontmoette ik Karel, die met een heel team de nieuwe rekenmethode SemSom heeft ontwikkeld. De passie spat van het scherm bij de heren, uitgever Karel benoemt dat rekenen hartstikke leuk is, zeker bij jonge kinderen, die zijn zo nieuwsgierig en zo bewegelijk altijd. Ik denk dat je, op het moment dat je jonge kinderen écht wilt pakken, dat het dan leuk is als je veel met spel, bewegen en dans doet, zeker bij kleuters. Dat hebben we gedaan in onze methode SemSom en ik denk dat we kinderen daar ook rijp mee maken dat rekenen eigenlijk hartstikke leuk is. Je ziet vaak dat kinderen rekenen vaak een beetje eng en een beetje spannend vinden. Soms komt dat ook wel een beetje door de juf of de meester, mogen we misschien niet hardop zeggen, maar dat is vaak wel zo haha. Maar het is zó leuk om te rekenen, om bezig te zijn met getallen, met cijfers, met vormen. Spel en dans is daar een superleuke vorm voor om dat te doen.
Ja, dat ben ik natuurlijk geheel met je eens! Karel, wij hebben elkaar ontmoet toen je me vroeg om mee te werken aan de ontwikkeling van de SemSom dansen, vandaag doen we dit interview met jullie, want Robin komt ook iets leuks doen bij ons op de conferentie. Verder wil ik héél graag van jullie weten: de methode is natuurlijk af voor kleuters, groep 3 en groep 4 zitten eraan te komen, er zijn grootse plannen. Wat zien jullie op de werkvloer ontstaan bij juffen, meesters én kinderen, als ze aan de slag gaan met SemSom?
Je ziet wel in de onderbouw dat leerkrachten het heel erg leuk vinden, aldus uitgever Karel. Ook op het moment dat de kinderen gemotiveerd zijn, is dat voor jou als leerkracht ook superfijn. Als de kinderen in je klas het naar hun zin hebben, daar word je zelf ook gelukkig van. Daar geloven wij in, gelukkige leerkrachten leiden tot gelukkige kinderen en daarmee ook tot goede resultaten. Robin kan dat beamen: Ja, en als je het over de animatie hebt; vroeger boden wij ook een dans aan en daar haalden ze heel veel plezier uit. En alle kinderen durven ook gewoon allemaal mee te doen, net als met SemSom. Ze durven lekker mee te doen, ze durven te rekenen, door het bewegen. Ik vind SemSom in de huidige tijd educatief, verrassend, dynamisch en gericht op samenwerking. En dat zien we terug op de werkvloer. Het mooiste vindt Karel eigenlijk dat kinderen in de onderbouw niet meer gaan rekenen, maar die gaan SemSommen. Dat is dus op een hele leuke manier met rekenen bezig zijn. Je ziet dat de leerkrachten heel enthousiast worden en kinderen ook, dat is natuurlijk de basis waarom we doen wat we doen.
Jullie hebben zowel bij Zwijsen als bij jou, Robin, ook ambities op de langere termijn. Kun je daar wat over aangeven Karel, qua bewegend leren met deze rekenmethode?
We hebben een nieuwe trend neergezet in Nederland. Je ziet dat spelend en bewegend leren voor jonge kinderen met rekenen heel erg goed aanslaat. Vooral jonge kinderen hebben zoveel baat bij spelen, bewegen en dansen, daar worden ze heel gelukkig van. Wat mij betreft breiden we dat alleen nog maar uit, zodat ook oudere kinderen dat gaan doen. Robin vult aan: Er ontstaat eigenlijk een soort dynamisch spel, tussen theorie en inzicht door bewegen.
Je komt ook iets leuks doen op De Grote Beweegconferentie, Robin. Wat kom je doen?
Ik gun ieder kind bewegend en spelend leren rekenen met SemSom. Ik ga leerkrachten van groep 1-4 laten ervaren hoeveel plezier ze zélf beleven aan het spelend en bewegend leren. Dat maakt het veel makkelijker om het dan over te dragen aan de kinderen, ook als ze inzien dat het om meer dan alleen rekenen gaat. En als ze dat zelf ervaren, hoe makkelijk is het dan om dat over te dragen aan de kinderen.
Ik kijk er al naar uit! Heb je nog een quote die jou inspireert in je werk?
‘Leren doe je met vallen en opstaan, waarom moet ik er dan altijd bij zitten? Ik kan zelf ook niet stilzitten, als kind wilde ik het liefst de hele dag al bewegen en dat kan nu met SemSom.
Bezoek de Beweegworkshop van Robin van Kraaij
op De Grote Beweegconferentie.