Kinderen zo veel laten zitten kan gewoon niet meer; Marieke haalt het hek van de dam.

BEWEEGBLOG I Een speels artikel over beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Marieke Suikerbuik, van Beweegspellen. In haar klas was ze al langer bezig met bewegend leren en toen we thuis kwamen te zitten ging ze aan de slag met haar nichtjes om beweegvideo’s op te nemen voor haar leerlingen. Het sloeg erg goed aan, toen ze het breder ging delen op socials en ook met haar leerlingen filmpjes ging maken, was het hek van de dam. Lees verder voor hoe ze ook jouw hek weg kan halen door anders kijken naar wat je al in je klas hebt staan en hoe ze je inspireert om het zelf te kunnen zonder dat je haar nog nodig hebt. Weg met het lamineerapparaat: neem je ontwikkelingsmateriaal mee naar buiten!

Marieke Suikerbuik is al jaren werkzaam als leerkracht op een basisschool in Noord Brabant. En ook al jaren bezig om haar onderwijs te verbeteren. Vooral het vele stilzitten van de kinderen is voor haar een reden om het anders te gaan doen. Door zelf op een andere manier naar haar ontwikkelingsmateriaal in de klas te kijken, heeft ze heel veel leuke spel- en beweegideeën ontwikkeld. Dit is heel organisch uitgegroeid tot ‘Beweegspellen’, de website waarop ze inspiratie deelt en materiaal aanbiedt. 

Marieke, welkom! Wij moeten eens even kletsen, want jij doet hele leuke dingen met beweegspellen voor het onderwijs. Hoe is dat zo gekomen?  

Een paar jaar geleden, toen corona begon, kwam ik thuis te zitten. In de klas deed ik heel veel met bewegend leren, maar toen zat ik thuis en de kinderen ook. Ik wilde graag dat kinderen bewegend aan de slag bleven, dus dacht als ik filmpjes opneem, die leerlingen met broers, zusjes en ouders kunnen uitvoeren, dan motiveer ik ze vast om te blijven bewegen. Mijn twee nichtjes werden de modellen en die filmpjes heb ik gedeeld met ouders van leerlingen. Ik wilde het toen ook breder delen, op Facebook sloeg dat enorm aan. Filmpjes werden veel gedeeld en bekeken, dus dacht: ‘Hé, hier is behoefte aan!’. Ook toen we weer naar school mochten besloot ik om door te gaan. Aan ouders van eigen leerlingen heb ik toestemming gevraagd of de leerlingen mijn modellen mochten zijn. Zo kon ik die leuke beweegfilmpjes ook weer delen met andere juffen en meesters. 

Superleuk! Van origine ben je leerkracht, je staat voor de klas en hebt daarbij nog enkele andere opleidingen gevolgd. Kun je daar wat over vertellen? 

Ja, ik ben als leerkracht afgestudeerd in 2012. Na een paar jaar wilde ik meer dan alleen juf zijn. toen ben ik een master Leren en Innoveren gaan doen en een van de onderdelen was ‘Durven innoveren’, die opdrachten voerde je dan in je eigen klas uit.  Ik koos ook voor bewegend leren, daar wilde ik meer verdieping in zoeken. Daar ben ik over gaan lezen, maar er was toen nog niet zoveel over te vinden. Geen harde cijfers of het wel werkt en weinig praktische voorbeelden. Dus ik ben aan de slag gegaan en van het een kwam het ander. 

Sinds de komst van je eerste ‘baby’ Beweegspellen, wat zie je veranderen in je omgeving, online en tijdens het coachen van collega’s? 

Ik zie dat veel leerkrachten wel willen, maar toch ook inspiratie nodig hebben. Ze willen graag bewegen in de klas, maar weten niet goed hoe. Als ik dan geweest ben, dan hoor je vaak: ‘Oh, het is helemaal niet zo moeilijk!’. Als het vanuit leerkrachten zelf komt, dan werkt het ook echt, doordat ze zelf gemotiveerd zijn. Niet iets opgelegd krijgen vanuit de directie, het moet echt vanuit leerkrachten zelf komen. Onderdeel van de workshop is te kijken wat er nú nodig is, bijvoorbeeld: ‘Mijn groep heeft nu een actieve werkvorm nodig!’, ze hoeven niet urenlang iets voor te bereiden. Ik denk dat dát het leuke aan de workshop is. 

Mooie eyeopener inderdaad. Het werkt, je hebt inmiddels ook een website en verkoopt spellen. Wat zijn jouw ambities hiermee op de langere termijn?

Ik merk dat ik het heel leuk vind om die combinatie te doen, dus echt juf te zijn en daarnaast ook mezelf te ontwikkelen door het geven van workshops. Ik coach nu op zo’n 31 scholen vanuit de stichting waar ik voor werk. En in december een tweede baby – deze wel met handjes en voetjes – gekregen, dus ik ga na mijn verlof parttime werken en weer workshops geven. Daar heb ik ook meer tijd voor door parttime werken. Even kijken hoe ik die combinatie vind, wil wel zelf voor de klas blijven staan, ook voor de geloofwaardigheid tijdens de workshop. Echt met de voeten in de klei staan, dan weet je ook echt hoe het onderwijs nu is. Verder ga ik gewoon door zoals ik begonnen ben, stap voor stap groeien. Ik zie wel waar het schip strandt, ik begon uit enthousiasme, leerkrachten hadden veel aan de ideeën. Ik vind het wel belangrijk dat het er netjes uitziet. Eerst was ik zelf nog aan het knippen en plakken, later heb ik spellen via een drukkerij gerealiseerd. Die spellen heb ik in een webshop gezet. Soms krijg ik ook wel verzoeken van leerkrachten, zoals het thema Romeinse cijfers. Dan vraag ik even via een poll via Instagram ‘Wie kan daar iets mee?’ en dan besluit ik om het spel te maken. Zo blijf ik heel dicht bij mezelf en kom ik tegemoet aan de vraag. 

Mooi hoor én heel vraaggericht. Je komt ook een workshop geven voor spelen en bewegen in groep 3 t/m 8. Vertel, wat ga je doen?  

Ik hoop dat de deelnemers ervaren dat ze een klein beetje theorie van me krijgen, want mensen zoals Erik Scherder kunnen daar veel meer over vertellen. Na een korte samenvatting, volgen er praktische voorbeelden en filmpjes om te laten zien wat ik met mijn leerlingen doe. Er zijn veel werkvormen om uit te voeren, ik neem materialen mee die ik gebruik en die leerkrachten ook kunnen gebruiken, zonder dat er dus uren aan voorbereiding in zit. Mijn grootste hoop is dat ze vooral naar huis gaan met ideeën die ze de dagen daarna kunnen gaan uitvoeren. Mensen vragen vaak ook: ‘Wat moet ik kopen?’. Ik zeg dan altijd: ‘Kijk eerst wat jezelf hebt.’ Zoals de leerlingklokken waar kinderen de tijden van leren. Daar kun je leuke oefeningen bij maken, zoals de stopdans: muziekje aan, één kind met een bepaalde tijd in woorden zoekt dan een ander kind met een bepaald tijdstip op klok. Checken of de betekenis hetzelfde is en daarna omwisselen.  Mensen vergeten dus op zo’n manier de klokjes in te zetten. Vooral bij de kleuters, er is al zoveel materiaal, de leerkrachten kunnen dan beter kijken hoe ze dat materiaal ook in beweging kunnen inzetten. Bijvoorbeeld een rijmwerkje, dan kunnen kinderen rijmplaatjes bij elkaar leggen. Neem die doos eens mee naar buiten, geef kinderen allemaal een kaartje en kijk dan of ze elkaar kunnen vinden. 

Mooi je bevlogenheid te horen hierin! Tot slot, welke onderwijsquote inspireert jou? 

Dat is een Montessori-quote: ‘Help mij het zelf te doen’. Dat is ook wat bij mij past. Zoals ik als leerkracht ben – en dat leerlingen mij minder nodig hebben – en als workshopgever – ik kom je inspireren, maar wil ook dat je mij daarna niet meer nodig hebt. Af en toe de filmpjes bekijken is prima, maar wil leerlingen en leraren vooral tools geven om het zelf te kunnen. Dus dat ze niet afhankelijk zijn van iemand anders. Goed als leraren in hun kracht gaan staan. 

Bezoek de Beweegworkshop van Marieke Suikerbuik
op De Grote Beweegconferentie.