Peuters en kleuters bewegen van nature graag en veel; stil zitten is geen optie.
Gelukkig maar, want kinderen die zich ontwikkelen door veel te bewegen, ontwikkelen zich beter dan kinderen die weinig of niet bewegen. Ze zijn sociaal, creatief, gezond en gelukkig. Professor Erik Scherder oppert zelfs dat dans in het onderwijs het optimum is: de ultieme verrijkte leeromgeving. Het combineert namelijk denksport, muziek en beweging.
Wat is Taaldans® en Rekendans®
Als ik ‘dans’ zeg, waar denk je dan aan? Veel mensen denken aan de dans- en balletlessen zoals we die van de televisie kennen. Dansers in een dansstudio, met balletschoenen en tutu’s of mooie gekleurde pakken en leggings. Zet dat beeld maar opzij, dit is iets anders.
Taaldans® en Rekendans® lessen zijn ontwikkelingsgerichte danslessen met als basis
- Bewegen
- Dansen
- Zingen en rappen
- Voelen
- Beleven
- Experimenteren
Lenneke Gentle (grondlegger) ontwikkelde Taaldans® en Rekendans® in de dagelijkse praktijk van een Haagse binnenstadsschool. Samen met Karin Strelitski (onderwijsadviseur), leidt zij dansdocenten op om plaats te nemen in het docententeam, zodat er in alle regio’s een docent binnen handbereik is. Docenten ontwikkelen hun lessen met het didactisch model en het lesformulier van Studio Swing. Medio 2019 zijn er 175 docenten Taaldans® en Rekendans® gecertificeerd om in Nederland en België les te geven.
De lesinhoud
Taaldans® en Rekendans® lessen worden uitsluitend door onze vakdocenten gegeven op kleuterscholen, peuterscholen en in de kinderopvang. Vanuit de (VVE) thema’s waarmee gewerkt wordt, ontwerpt ons team de danslessen die naadloos aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Al dansend brengen zij zo de SLO doelen voor taal en rekenen in beweging. Door het gebruik van muziek en concrete materialen ontstaan er betekenisvolle momenten waarin kinderen taal en rekenen aan den lijve ervaren.
In elke les wordt er een leeromgeving gecreëerd waarin wat kinderen doen, voelen, horen, zien, zeggen en beleven steeds congruent is aan elkaar. Kinderen leren geen trucjes: maar ze ontwikkelen hun begrip van binnenuit, met alle sensoren op scherp.
De technische kant
Het uitgangspunt voor de lessen is de basisontwikkeling. Vanuit emotionele vrijheid, nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen, werken we verder aan de brede ontwikkeling en de specifieke ontwikkeling. Ter ondersteuning worden de methodieken Total Physical Response van James Asscher en de Viertakt van Verhallen gebruikt.
De ervaring
Praten en lezen over dans geeft nog niet echt een beeld en een gevoel. Dans moet je doen, moet je zien. Daarom maken we een video die een inkijk biedt in de les en de waarde illustreert van de vakdocent op locatie.
De introductie
Wil je het gewoon uitproberen? Onze docenten komen graag een maand op locatie voor een uitgebreide introductie. Voor kinderen, professionals en ouders.
Mail naar Vanessa de Bondt coordinatie@studioswing.nl voor een offerte op maat en een docent in de buurt.
Ons netwerk met dansdocenten breidt zich steeds verder uit: wij zijn actief in Nederland, België en andere Nederlandstalige landen. Wil jij je als dansdocent aansluiten? Bekijk dan hier de aankomende docentenopleiding.