Twee uur verplicht bewegingsonderwijs: neem de regie zelf in handen.

Interessant nieuws: ‘Vanaf aankomend schooljaar (2023-2024) moeten basisscholen verplicht twee lesuren per week gym geven. Maar omdat er niet overal genoeg gymzalen zijn en dito gymdocenten, zullen kinderen steeds vaker buiten de gymzaal les krijgen. Dat kan in een zwembad zijn of buiten op het schoolplein. Maar ook daar komt de inspectie langs.’ zo kopt NU.nl

Met een kluitje in het riet..

André de Jeu van Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) moedigt basisscholen aan om een passer te kopen en op de kaart een cirkel om de school te tekenen en binnen een straal van een kilometer te kijken naar mogelijkheden om te bewegen waar geen gymzaal voor nodig is. Hij ziet kinderen wel gymmen in een zwembad of op een sportveld. Bij regen kunnen ze wel in de kantine van het hockeyveld… Dit is niet waar we voor willen gaan, weer een lapmiddel waar niemand echt gelukkig van wordt. Kinderen verdienen meer!

Het goede nieuws

In dit artikel inspireer ik je:

  1. Om de verplichting te gaan zien als verlichting.
  2. Om anders te kijken naar bewegingsonderwijs en vakdocenten.
  3. Om je te realiseren dat er gymzalen tekort zijn en opties te over.

Maak samen een mooi plan dat bij jullie locatie past en in jullie omgeving en innoveer zelf het aanbod voor bewegingsonderwijs.

Zie de verplichting als verlichting.

De kinderen gaan meer bewegen, dat betekent meer concentratie, meer gelukshormonen, meer gezondheid, beter lezen, schrijven, rekenen en betere cognitieve prestaties. Tijdens deze beweeglessen kun je als leerkracht lessen voorbereiden of andere taken doen, maar je kunt ook je observaties doen als je langs de kant zit te kijken.

Kijk anders naar bewegingsonderwijs en vakdocenten.

Bewegingsonderwijs heeft lang niet altijd een gymzaal nodig. Er zijn legio goed geschoolde beweegprofessionals in Nederland. Hoe zou het zijn om kinderen in 4 blokken van 10 weken BEWEEGKEUZEVAKKEN aan te bieden waar geen gymzaal voor nodig is? Dit zijn dus beweegvakken waar je alleen je lichaam bij nodig hebt. En wat klein materiaal wat op school aanwezig is. Denk eens aan:

  • 10 weken buitenvoetbal onder leiding van een voetbaltrainer.
  • 10 weken bomen klimmen onder leiding van de scouting.
  • 10 weken bosbootcamp onder leiding van een fitness trainer.
  • 10 weken kinderyoga op een handdoek op het gras met een yogadocent.
  • 10 weken fietsen met een spinning instructeur.
  • 10 weken wandelen en speuren onder begeleiding van de boswachter.
  • 10 weken acrobatiek onder begeleiding van een turntrainer.
  • 10 weken dansen in het speellokaal met en dansdocent.

Bewegen op muziek vinden veel gymdocenten vaak lastig, fijn als een vakdocent dans hen hierin kan ontlasten. We hebben niet allemaal een Juvat om de hoek wonen, maar er zijn heel veel dansdocenten in de buurt. (Als je me kent weet je dat dat mijn collega’s zijn)

Voor de duidelijkheid

Niet alle beweegprofessionals hebben officieel de bevoegdheid om zelfstandig op een school met de kinderen te werken. Dat betekent niet dat ze de vakkennis en de pedagogische kennis niet hebben, maar dat zij de bevoegdheid hebben om les te geven in hun vak aan kinderen in de vrije tijd. Ga met elkaar in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Deze mensen mogen wel les komen geven als de eigen leerkracht erbij blijft. Let wel op dat iedereen een VOG heeft aangevraagd voordat ze aan de slag gaan. Maak er samen iets moois van, leer van elkaars expertise en zorg dat je bijvoorbeeld observaties, nakijkwerk of voorbereidingswerk kunt doen aan de kant. En maak meteen leuke foto’s voor de ouderapp!

Gymzalen tekort en opties te over.

Kijk eens wat voor toplocaties er tijdens schooltijd beschikbaar zijn omdat ze pas om 15:00 beweegactiviteiten aanbieden, deze locaties doen vast graag hun deuren open om jullie te ontvangen. Een aantrekkelijke optie, omdat er volgens het artikel leerlingvervoer beschikbaar lijkt te zijn.

  • Zwembaden
  • Voetbalscholen
  • Freerunscholen
  • Boulderhallen
  • Dansscholen
  • Yogastudio’s
  • Basketbalclubs
  • Turnverenigingen
  • Oefenstudio’s in buurttheaters
  • Hockeyclubs
  • Maneges
  • Trampolinepark
  • Indoor ski- en schaatsbanen

Deze locaties worden gerund door vakmensen, beweegondernemers. Ook hier geldt dat het samen in gesprek gaan over de mogelijkheden en bevoegdheden de sleutel kan zijn tot succes.

Een school die hierin een voorbeeld is, is het Beweegcollege in Rijswijk. Mijn zoon is zich aan het oriënteren op een VO school en we zijn op de open dag geweest. Ze hebben met het team besloten om het radicaal anders te gaan doen, de eerstejaars beginnen elke dag met sport. Goed voor de energie, het humeur, sociale ontwikkeling, executieve functies en verbinding met andere leerlingen. Daarna de klas in voor de schoolvakken. De school maakt gebruik van locaties en bijbehorende vakmensen in de buurt, zoals het trampolinepark, het zwembad, het park en de sportclubs. En de kinderen zijn er weg van! Wat zij 5 keer per week kunnen realiseren, kunnen jullie vast 2 keer per week.

Meer inspiratie op het gebied van beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing?

Kom naar De Grote Beweegconferentie op 27 maart in Utrecht!

Theatersessies:

  • Neuropsycholoog Erik Scherder van de Universiteit van Amsterdam.
  • Onderwijsvernieuwer Claire Boonstra van Operation Education.
  • Geluksjuf Maike Douglas van De gelukkige leraar.
  • Dansduo Saskia Sap en Lenneke Gentle.

Na de conferentie ontvangen alle bezoekers de digitale conferentiemap met alle informatie uit de theatersessies en de beweegworkshops.

Beweegworkshops:

01 Alle vakken mee naar buiten – Vivian van Deel van Buitenlesdag IVN Natuureducatie

02 Babygroep in beweging – Nienke Bergsma van Babyskills

03 Goed onderwijs vraagt om flexibiliteit – Jan-Willem Duim van FlexOnderwijs

04 Burgerschap in beweging – Janneke van der Vlugt en Lynn Kosakoy van De Dansverbinderij

05 Energizers in de klas – Nicole Rust van Scapino Educatie

06 Beweeg, speel en leer met groep 3-8 – Marieke Suikerbuik van Beweegspellen

07 Bouwen, struinen, mediteren en leren – Tine Nieboer van Tiney changes

08 Op onderzoek uit op een verticale groep – Inge Schilders van Het kleine Avontuur

09 Start zelf een beweegschool – Pim Scherpenzeel van InFit Beweegconcepten

10 Kwaliteit in beweging – Wim van Gelder van Alles in Beweging

11 Wereldoriëntatie beweegt mee – Yolanda van Hoorn van Zit met Pit

12 De bovenbouw actief – Sylvia Goossens van Skills2Move

13 Maak denkstappen tijdens bewegend leren – Esther de Boer van DoeVrijdag

14 Spellessen – Tonny Sijm KLOS kleuterleidster

15 Jouw ontwikkeling in beeld – Merel Schoemaker van De School voor Beeldcoaching

16 Lezen zonder letters – Lenny Zuijderduijn van Beweeg en Groei

17 Spelenderwijs thuis in je lijf – Esther Arends van Reis door het lichaam

18 Bewegend en dansend rekenen met SemSom 1 2 3 4 – Robin van Kraaij van uitgeverij Zwijsen

No alt text provided for this image