Tien voordelen van Taal- en Rekendans docent zijn

Het is tijd voor een feestje! Er zijn 250 dansdocenten gecertificeerd en samen hebben we meer dan 150.000 kinderen laten genieten van leren met Taaldans en Rekendans. Tijd om de voordelen van deze mooie specialisatie eens op een rijtje te zetten. Hoe zou het voor jou zijn om een een team te hebben om deelgenoot van te zijn in plaats van elkaars concurrent? Om samen te werken en uit te wisselen waardoor je groeit in je vak. Om meer leerlingen les te kunnen geven en daarbij professionals en ouders te inspireren om meer te gaan dansen; yeah! Eindelijk meer balans tussen werk en privé omdat je een normaal uurtarief kunt hanteren (studieschuld aflossen, huis kopen, bijzondere reis maken, wat zou jij willen?) Jouw zelfgeschreven rap terug horen bij de jongens in de bouwhoek of kinderen die net in Nederland zijn zelfvertrouwen meegeven omdat ze in jouw les zo goed meekomen. Lees verder voor nog tien voordelen en meld jezelf – met zomerkorting! aan voor de opleiding in september.

  1. Je leert weer eens iets nieuws

    Na een aantal jaar merk je het: je krijgt ingesleten patronen, vaste routines in je lessen. Aan de ene kant is dat fijn en vertrouwd, maar eerlijk is eerlijk: je kakt er ook wel van in. De dingen die je bij ons in de opleiding leert, laten je niet alleen anders kijken naar de peuter- en kleuterlessen. Ze laten je überhaupt door een andere bril kijken naar jou als dansdocent, naar alle leerlingen die je lesgeeft en de muziek en de materialen die je gebruikt. Onze collega’s geven na de opleiding aan veel meer inspiratie te hebben om hun lessen anders aan te vliegen, om meer ruimte te geven voor expressie en beter orde te kunnen houden door het brandpunt van verwondering te vinden bij hun groepen. Na de Taal- en Rekendans opleiding ben je veranderd en ga je met nieuwe kennis, vaardigheden en een netwerk van collega’s aan de slag die elkaar vooruit helpen. Je leert dat je eigenlijk onbewust bekwaam bent om Rekentaal lesjes te geven; dat doe je namelijk al omdat je in je lessen al bezig bent met bewegingen, houdingen, ruimtelijke begrippen en lichaamsdelen. Je leert ook dat je bewust onbekwaam bent in het geven van danslessen die de taalontwikkeling stimuleren en om daarbij de rekenkansen te benutten die zich voordoen in je materiaal. Volg je het nog? Best ingewikkeld inderdaad, maar je komt er wel doorheen.

  2. Je krijgt er in de opleiding al tien nieuwe collega’s bij, daarna ruim 250

    Als dansdocent sta je vaak alleen in de studio en bereid je alleen je lessen voor. Het is een verademing om weer eens samen met collega’s iets nieuws te leren, samen uit te wisselen hoe je de oefening kunt verbeteren of een muziekje te ontvangen waardoor de oefening beter loopt. In de opleiding leren we je dat alles gevraagd en gezegd mag worden, mits er vanuit nieuwsgierigheid en positiviteit met elkaar gesproken wordt. Eenmaal aan het werk ga je ook bij andere docenten op bezoek om bij elkaar in de lessen te kijken en elkaar feedback te geven. Een boost aan inspiratie voor de kijker en een mooi groeimoment voor de lesgever. Jaarlijks organiseren we een studiedag om elkaar te ontmoeten en samen bij te leren en uit te wisselen. Supergezellig!

  3. Je gaat tien weken lang de diepte in je docentschap opzoeken

    In de basis ben je opgeleid om leerlingen motorisch en expressief te begeleiden in het dansvak. Maar er is nog zo veel meer om te verfijnen. Denk aan de interactie met jonge kinderen, aan het prikkelen van de nieuwsgierigheid, het stellen van denkvragen, ruimte geven voor creativiteit en de leiding weer terug pakken voor de kern van de oefening. Heb je al eens drie weken lesgegeven over het thema kleding, wonen, eten en drinken, verkeer, het ziekenhuis of boerderijdieren? Bij ons leer je niet alleen te dansen als het varken, het lammetje, de koe of de vlinder, maar ook te benoemen dat de vlindervleugels een patroon hebben (rekenen) dat ze kleuren hebben (rekenen) en dat tien vlinders achter elkaar net zo lang zijn als de ruggengraat van het lammetje in de wei (rekenen). Daar koppelen we ontluikende geletterdheid aan door daar als taaldrager een encyclopedie bij te introduceren waarin staat dat de vlinder voorvleugels en achtervleugels heeft, een roltong, en een antenne op zijn kopje (taal). Echt, de kinderen vinden het fantastisch!

  4. Je leert om een kort verhaal te schrijven en dat te vertalen naar een lessenserie

    Verhalen maken dat kinderen geboeid blijven. Dat er een lijn in je lessenserie komt, dat er concrete materialen gebruikt worden en dat er problemen ontstaan die ze in de laatste les samen oplossen. Een verhaal zonder probleem is een les zonder spanning. Het kabbelt te veel, dan is het niet meer interessant. Laat de schrijver in je los en leer ook om een kort verhaaltje te schrijven voor je les. Of vind een prachtig prentenboek om drie lessen mee te werken. Het is een Walhalla om eens een hele andere kant van het lesgeven te ontdekken!

  5. Je begrijpt wanneer kinderen geboeid raken

    Inkoppertje: dat doe je al door een verhaallijn te gebruiken. Maar wist je ook dat kinderen enorm geboeid raken door een impuls in de muziek, door een vreemd voorwerp waarvan ze nog niet begrijpen waar dat vandaan komt. Door het activeren van hun voorkennis over een onderwerp waar je vervolgens op verder gaat om hun kennis uit te breiden? Een verkeersles wordt namelijk veel boeiender als de auto’s Bangertje en Coolio de hoofdrol spelen. (Not kidding: deze les is echt gemaakt dit jaar!) En zie ook hoe geboeid ze raken als je muziek aanzet waarin je het weer hoort. Ze komen snel bij je schuilen onder de paraplu.

  6. Je leert praten over je vak alsof je ijsjes verkoopt (en wie houdt er nou niet van ijsjes)

    Eerlijk is eerlijk, het is je op school niet aangeleerd om geanimeerd over je vak te praten en je gesprekspartner daar meteen de confetti van mee naar huis te geven met een zogenaamde ‘call to action’. In de opleiding leer je dit soort gesprekken te sturen en heb je altijd de flyer in je tas voor de lessen. Met het ijsmodel in je hoofd maken we het je veel makkelijker om op een bijeenkomst of een feestje te kletsen over je vak.

  7. Je wordt tijdens de opleiding vaak al uitgenodigd voor een opdracht

    In de beginjaren moesten we ons allemaal nog best wel verantwoorden. Taal – DANS???? Maar na al die jaren is het voor veel dansdocenten al voldoende om in een sociale media update kenbaar te maken dat je de Taal- en Rekendans opleiding volgt. Hopsakee, ze kapen je al weg voordat de inkt van je certificaat droog is. Fijn om te weten dat er veel voorscholen en basisscholen op je wachten toch? Er zijn in Nederland maar liefst 16.000 locaties waar onderwijs gegeven wordt aan peuters en kleuters, dus we zijn nog lang niet compleet in ons team!

  8. Je verdient meer geld dan met andere danslessen

    Lesgeven in dansscholen is heel leuk, maar het is geen vetpot. Als Taal- en Rekendans docent verdien je omgerekend net zo veel als een leerkracht. Ons hele team hanteert hetzelfde tarief, dus dat is duidelijk naar buiten toe en in een paar zinnen kun je motiveren hoe dit tarief is opgebouwd. Maar voordat je over geld gaat praten, sta jij al lekker proeflessen te geven zodat iedereen de kracht van dansend leren kan ervaren. Met de financiële hand-out voor klanten wordt het bij elkaar brengen van financiële middelen steeds makkelijker. Mooi meegenomen; de lessen zijn BTW vrijgesteld.

  9. Je lessen zijn al voor een jaar lang voorbereid

    In de opleiding ben je gemiddeld met tien andere docenten. Iedereen bereid een thema voor uit de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Dat betekent dat je na de opleiding toegang krijgt tot tien lessen die door middel van een verhaal, muziek en concrete materialen zijn uitgewerkt. Drie weken voor de peuters en drie weken voor de kleuters. Hoe fijn: een jaar lang voorbereiding klaar!

  10. Samen bouwen we aan een netwerk van collega’s die elkaar vooruit helpen

    Wist je dat docenten die elkaars lessen bezoeken veel beter worden in hun vak dan docenten die dat niet doen? Wij leren je op een goede manier bij elkaar in de les kijken, elkaar vragen stellen over de les, complimenten en feedback geven. Zo raken beide docenten geïnspireerd en ontstaan er lokaal sterke netwerken van docenten in de buurt die elkaar goed kennen.

We staan voor je klaar: in september start de volgende opleiding. De registraties zijn inmiddels geopend en er is een zomerkorting!

Met vriendelijke groet namens het opleidingsteam: