Saskia Sap nieuwe opleider Taaldans Rekendans

Een poosje terug lieten we je weten dat Lenneke Gentle haar rol als opleider van de Taal- en Rekendans methode uit handen gaat geven. Daar hebben we veel vragen over gekregen, dus in dit artikel laten we je kennismaken met de nieuwe opleider Saskia Sap en beantwoorden we de meest gestelde vragen. Saskia is een bekend gezicht in het veld van dans en educatie. Ze heeft bijna alle kanten van het dansvak gezien! Na de Nel Roos academie volgde ze een master onderwijskunde aan de VU en daar heeft ze in haar werk altijd veel plezier van gehad. Toen ze in 2018 de Taal- en Rekendans opleiding kwam doen, wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik deze duizendpoot nog zou kunnen leren. Maar het is best goed gelukt, namelijk het combineren van onderwijskundige doelen met dans. Ze heeft zelf altijd al het gevoel gehad dat deze twee verschillende werelden mooi waren om te combineren, en met Taaldans en Rekendans vond ze een manier om ermee aan de slag te gaan.

Lenneke stelt vijf vragen aan onze nieuwe opleider: Saskia Sap.

1 Zo duizendpoot, je hebt al heel veel verschillende rollen vervuld met je danswerk. In welke functies ben je op dit moment actief?

Dat klopt inderdaad, ik heb ook jarenlang een eigen dansschool gehad en heb daarnaast altijd veel leuke dingen mogen doen. Voor nu ben ik onder andere actief als:

  • Docent pedagogiek en psychologie bij HBO en MBO dansvakopleidingen.
  • Jonge kind adviseur bij NEOS Cultuuronderwijs.
  • Auteur over dans en de relatie met psychologie.
  • Voorzitter van de vakvereniging Dansbelang.
  • Spreker en workshopdocent op het gebied van dansend leren.

2 Hoe omschrijven collega’s jou in 5 woorden?

  • Oprecht
  • Verantwoordelijk
  • Duizendpoot
  • Fanatiek
  • Betrokken

3 Je hebt de Taal- en Rekendans opleiding gedaan, je hebt er les in gegeven en daarna heb je de opleiding ook al eens gegeven in Amersfoort. Hoe zijn je ervaringen met het werken met deze methode?

Het mooie vind ik dat alles er echt in zit, met als basis de relevante wetenschappelijke theorie en deze theorieën worden meteen omgezet in een praktische dansante les. En daardoor merk je meteen dat het werkt. Jonge kinderen bewegen graag en leren het liefst met hun hele lichaam. Met hun motoriek en met de zintuigen. Dus dat betekent dat taal en rekenen in deze lessen zo in één keer het brein binnenkomen. Dat vind ik zo geweldig aan deze methode.

4 En toen kreeg je de kans om onderzoek te doen aan het lectoraat Kunsteducatie van de AHK in Amsterdam. Wat heb je onderzocht en wat waren je bevindingen?

Ik heb een onderzoek mogen doen naar dansend Nederlands leren voor kleuters met Nederlands als tweede taal (NT2 red). We hebben hiervoor op drie pilotscholen in Amsterdam danslessen gegeven om de kleuters te ondersteunen in de ontwikkeling van de Nederlandse taal. Het model dat we gebruikten heb ik het TOLD model genoemd; Taal Ondersteunend Lesgeven door Dans. Om het model te ontwikkelen, heb ik een deel van het Taal- en Rekendans model gebruikt en daar specifiek wetenschappelijk onderzoek over NT2 naast gelegd. Bij het TOLD model ligt de nadruk meer op het aanleren van een tweede taal. Het sociale element van dans had een enorme invloed op de kinderen. Want waar ze ons nog niet konden verstaan, hadden ze wel heel veel plezier in het dansen op de muziek met de materialen en voelden zich opgenomen in de groep. Daarnaast was het ook heel fijn dat de kinderen de lessen echt heel leuk vonden en dat de leerkrachten zeiden dat de lessen een positieve invloed hadden op de taalontwikkeling van hun kleuters. Er is ook een boekje verschenen over het onderzoek, dus ik hoop de kennis verder te kunnen verspreiden.

5 Je neemt als opleider van de Taal- en Rekendans opleiding nu het stokje van mij over. Waar kijk je het meest naar uit als opleider?

Allereerst: ik vind het een gróte eer om jouw opvolger te zijn binnen deze unieke opleiding. Waar ik enorm naar uitkijk is het samen met de cursisten te ontdekken welke mogelijkheden er allemaal zijn om peuters en kleuters iets te leren. Om samen te ervaren hoe het ook alweer is om als kind te leren, door spel, creativiteit, dans en beweging We brengen als opleiding echt heel veel kennis en ervaring naar cursisten toe maar ik ben ook elke keer weer verrast met welke leuke ideeën dansdocenten zelf komen. De uitwisseling met de hele groep is het meest waardevol, omdat je zo elkaars lessen leert geven en je de toolkit als docent weer enorm uit kunt breiden. Ik hoop ook dat de Taal- en Rekendans docenten dit enthousiasme weer meenemen naar de scholen en kinderdagverblijven waar ze gaan werken met peuters, kleuters, hun pedagogen en de ouders. Het is superleuk om te zien hoe er echt een enorme ontwikkeling plaatsvindt bij alle dansdocenten die de opleiding doen. En zo kunnen ze goed beslagen het ijs op richting het onderwijs voor het jonge kind.

Dan nog een persoonlijke noot: Lieve Saskia, we werken al een aantal jaren samen en ik vind het heel fijn dat je de nieuwe opleider wordt. Ik heb er alle vertrouwen in dat je cursisten een creatieve én wetenschappelijke basis meegeeft zodat ze goed aan de slag kunnen met het geven van hun lessen. Jouw energie, plezier en kennis zullen ook bijdragen in het ontwikkelen van het teamgevoel tussen docenten. Op elke jonge kind locatie een Taal- en Rekendans docent!

Meest gestelde vragen

Via socials zijn er heel veel vragen gesteld over dit nieuws. Hier beantwoord Lenneke jullie 5 meest gestelde vragen.

1 Waarom stop je met het opleiden van dansdocenten?

Taaldans en Rekendans heb ik ontwikkeld toen ik 28 was. Ik heb zelf jarenlang de lessen gegeven en de opleiding vanaf de eerste letter vormgegeven, herschreven, omgegooid, tot in alle hoekjes en gaatjes weer afgestoft, gefinetuned en in zijn uiteindelijke vorm tot hier gebracht. Ontzettend gaaf om hierin te kunnen pionieren! Ook heb ik met liefde alle dansdocenten zelf opgeleid die nu in het veld staan. Ik heb ook heel veel dingen geprobeerd die niet werkten, zodat ik wist wat dan wel zou werken. Inmiddels ben ik bijna 44 en voel ik dat ik iets anders wil gaan doen. Ik ben iemand die nieuwe dingen voor zich ziet en die dan gaat realiseren. Als dat helemaal klaar is ga ik op zoek naar het volgende. En die tijd is nu gekomen.

2 Kan ik als docent Taaldans en Rekendans mijn lessen nog wel blijven geven?

Zeker, Taaldans en Rekendans blijft gewoon bestaan, alleen komt er vanaf september 2024 een andere opleider. En wie weet wat voor leuke dingen we nog gaan doen in de toekomst. Dus lekker blijven lesgeven hoor!

3 Wat ga je nu doen?

Zoals je misschien wel weet heb ik de afgelopen vijf jaar wat ongewenste werkervaring opgedaan. Mijn man en zoon werden ziek en in deze periode heb ik me bekwaamd in de mantelzorg. Terwijl we steeds ziekenhuis in en uit gingen leerde ik hoe het is om steun te geven, zorg te verlenen, ons bedrijf draaiende te houden, zelf overeind te blijven en om steeds meer afscheid te nemen van het leven dacht we dachten te leiden. Uiteindelijk is mijn man overleden en mijn zoon aan een oog blind geworden. Daarna moest ik mezelf en het leven opnieuw uitvinden. Want hoe verwerk je rouw en verlies? Word je ooit weer je oude zelf? Ik heb meters boeken hierover gelezen, therapieën en cursussen gevolgd. Nu ben ik mijn eigen boek aan het schrijven en kijk ik op welke manier ik mensen zou kunnen helpen als het leven je citroenen geeft. Maar ik ben nog steeds aan het herstellen, dus eerst een nieuwe balans vinden.

4 Kan ik als leerkracht of pedagogisch medewerker een opleiding bij jou komen doen?

Absoluut! De peuter- en kleuterleerkrachten die mijn lessen zagen vonden het meteen zo leuk dat ze het ook wilden leren. Maar dansdocenten hebben hele andere kennis en vaardigheden. Om wel gehoor te kunnen geven aan de toenemende vraag naar scholing, heb ik in 2012 de cursus ‘Dans je Mee’ ontwikkeld. Daar zijn heel veel pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten in getraind. ‘Dans je Mee’ is inmiddels volwassen geworden en heet nu Creatief Bewegend Leren. Afgekort noemen we het Crebelen. De opleiding heeft door familieomstandigheden geruime tijd stil gelegen, maar in september 2024 kun je weer meedoen. Klik hier voor informatie

5 Ik heb altijd al de Taal- en Rekendans opleiding bij jou willen volgen, kan dat nog?

Dat kan zeker, op 16 april start mijn laatste opleiding, dus schrijf je snel in!

Schrijf je in voor de laatste 
Taal- en Rekendans opleiding
van Lenneke Gentle