BEWEEGBLOG I Een artikel over het combineren van leren en beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Annemarie van der Kaaden van Wieblie. Als vakdocent gym dacht ze altijd: kan ik hier niet een leeraspect aan toevoegen? Eenmaal voor de klas dacht ze: kan ik nu niet een beweegaspect toevoegen? In haar werk als procesbegeleider bij Wieblie maakt ze deze combinaties nu de hele dag.
Annemarie van der Kaaden is procesbegeleider bij online platform Wieblie. Na 10 jaar in de gymzaal en het klaslokaal, wil ze leerkrachten in heel Nederland begeleiden en inspireren op het gebied van bewegend leren. Dit doet ze door scholen te begeleiden in het proces, lessen te maken op het Wieblie platform en workshops te verzorgen rondom bewegend leren en de Active Floor.
Welkom Annemarie, hoe is het voor jou zo gelopen?
Ik ben ooit gestart op de ALO, als gymdocent heb ik 5 jaar in de gymzaal gestaan. Toen dacht ik, het lijkt me wel leuk om de kids wat meer te zien dan alleen bij de gymles. Dus toen ben ik de Pabo gaan doen en kwam vanzelfsprekend de combinatie. Als ik voor de klas stond, dacht ik met mijn ALO-achtergrond: ‘Hoe kan ik beweging in de les brengen?’En als ik in de gymzaal stond, dan dacht ik: ‘Kan ik niet een beetje lesstof in de gymzaal brengen?’ Vandaar dat ik eigenlijk altijd interesse heb gehad door die combi van opleidingen in bewegend leren. Ik heb er onderzoek naar gedaan tijdens de Pabo en een aantal jaar geleden kwam Wieblie op mijn pad en dacht ik: ‘Dit is eigenlijk wat ik op school altijd aan het doen, maar dan fulltime!’. Op school komen er natuurlijk allerlei andere dingen tussendoor, daar was ineens echt mijn droombaan. En nu kan ik fulltime bezig zijn met dat wat ik leuk vind.
Dat klinkt heel goed inderdaad, the best of both worlds! Dat zeg ik zelf ook altijd, ik houd heel erg van dansen, maar ook heel erg van leren en hoe kun je dat nou combineren? Wat is jouw rol bij WIeblie en wat zie je tijdens je werk veranderen?
Mijn rol is procesbegeleider op scholen. Dat houdt in dat ik naar scholen ga om van het begin tot eind te kijken naar wat ze nodig hebben, of er een visie is, of er een visie op bewegend leren is, etc. Dat vertalen we vervolgens in implementatie, dus: wat willen jullie, willen jullie voorbeeldlessen, workshops en materiaal? Ook denken we mee met de ruimtes op school, zo begeleid je een school. Wat je ziet, is dat leerkrachten de drempels vaak heel hoog vinden in het begin. Ze denken dan: ‘Oh, bewegend leren komt dat er ook nog bij?’. Na een les of workshop kan ik ze dan geruststellen. Ze merken dan ook: ‘Oh zo kan het ook, het valt eigenlijk wel mee. Dit zie ik wel zitten!’ Dat willen we vooral bereiken, zodat zoveel mogelijk kinderen er uiteindelijk mee te maken krijgen. Het is natuurlijk anders dan het gewone lesgeven. Ik snap dat goed, omdat ik zelf ook uit het werkveld kom. Daarom proberen we de lessen zo laagdrempelig mogelijk voor ze te maken. Dat bieden we aan in het online platform.
Mooi! En wat zijn jouw ambities op de langere termijn?
Doorgaan met wat we aan het doen zijn. Eigenlijk willen we een soort lesrooster voor leerkrachten maken vanaf volgend schooljaar, zodat ze per week één les van ons krijgen die echt op hun methode aansluit, maar dan bewegend. De voorbereiding valt dan weg voor de leerkracht zelf en het nog meer gedaan wordt. Het is namelijk vaak het eerste wat van de planning wordt gehaald als het even niet uitkomt en dat snap ik heel goed. De ambitie is dus om het zó laagdrempelig te maken, dat het geen moeite meer voor de leerkracht is om op te pakken.
Dat is een mooie ambitie. Op De Grote Beweegconferentie kom jij een workshop geven over wereldoriëntatie in beweging voor het gewone, het reguliere onderwijs, maar ook voor het speciaal onderwijs. Kun je daar wat over vertellen?
Zeker, ten eerste over het speciaal onderwijs, ik heb zelf veel in het speciaal onderwijs gewerkt, cluster 4. Je ziet daar dat leerkrachten nog meer opzien tegen het feit dat de structuur dan weg is en het gevoel hebben dat hun kinderen daar niet zo goed op gaan. We porberen er juist met onze werkvormen voor te zorgen dat de docenten in het speciale onderwijs óók zien dat het wel kan. Als je maar een herkenbare werkvorm doet met dezelfde structuur. Die drempels weghalen, want ook de kinderen daar leven er helemaal van op. Wat betreft wereldoriëntatie, ja, we hebben uiteraard alle vakken, maar je ziet dat naar rekenen en taal sneller gekeken wordt. Bij wereldoriëntatie is er meer voorbereiding nodig. Wij laten graag zien hoe je dat toch in 10 – 15 minuten kan voorbereiden, zodat je ook meer van dat vak meepakt. We hebben bijvoorbeeld een topografiespel op het plein, die is altijd wel leuk. We doen wel zo weinig mogelijk competitie, omdat het écht om het leren gaat. Bij competitie zie je vaak dat dat overheerst in plaats van het leren. Ook in de klas, zoals een levende kahoet met bewegingen. De kinderen moeten dan met bewegingen aangeven of uitbeelden welke boom het is. Ja, het kan dus in de klas en buiten de klas.
Dat klinkt goed! We sluiten altijd af met een quote die je inspireert in je werk, maar jij hebt de quote van een kind in jouw werk meegenomen vandaag. Vertel eens?
Ja, dat zijn de quotes die me het meeste bijblijven. Als je het dan hebt over het speciale onderwijs, die kinderen flappen er ook alles uit. Dit was een jongen die in zijn boek nooit de les uitkreeg. Hij was gelijk alweer afgeleid. Met bewegend leren had hij echter wel alle vragen klaar, net als de rest. Dat vond hij natuurlijk heel leuk! Hij zei toen: ‘Juf, kun je geen gymschool beginnen, want dan heb ik altijd mijn lessen af!’ Dat is me altijd wel bij gebleven. Toen hij dat zei, dacht ik: ‘Ja, daar moeten we het ook wel voor doen!’
Bezoek de Beweegworkshop van Annemarie
op De Grote Beweegconferentie.