Er is veel kennis over bewegen, nu is het tijd om er iets mee te gaan doen.

BEWEEGBLOG I Een artikel vol bewustwording in beweging, werkplezier en onderwijsvernieuwing. Vandaag spreekt Lenneke Gentle met Yolanda van Hoorn, van Zit met Pit. Minder zitten is niet automatisch meer bewegen. We kunnen mensen heel veel leren, maar het gaat er uiteindelijk om wat ze ermee DOEN. Lees verder voor de kunst van kennis omzetten in concreet handelen en echt meer te gaan bewegen in onderwijs en kinderopvang.

Yolanda van Hoorn is oefentherapeut Cesar en heeft heel lang in twee bedrijven gewerkt, in Wieblie en in Zit met Pit. Inmiddels is Wieblie overgenomen en is ze nu alleen nog met Zit met Pit bezig. Haar missie: Aandacht voor beweging als vast onderdeel in de dag, zowel in de klas als daarbuiten. Jong geleerd is nog altijd oud gedaan.

Wat een mooie kaart op de achtergrond, met schuinschrift. Je zit met je werkplek in een kindcentrum. Hoe is het begonnen bij jou, Yolanda? 

Mijn reis is begonnen met mijn achtergrond als oefentherapeut Cesar, ik ben geen leerkracht, heb geen onderwijsachtergrond. Een oefentherapeut houdt zich bezig met mensen, mijn specialiteit was kinderen en jeugd. Ik zag in mijn praktijk steeds meer kinderen met motorische klachten, door het feit dat er minder bewogen en minder buiten gespeeld wordt en meer met schermpjes gespeeld wordt. Toen heb ik het lespakket van Zit met Pit ontwikkeld, ik begon met een lespakket voor de bovenbouw van de basisschool en dat is inmiddels erkend binnen de gezonde school. Daarin leren we kinderen alles rondom gezond gedrag qua schermgebruik. En om een lang verhaal korter te maken, heb ik mijn praktijk opzij gezet om me volledig op de kinderen te richten. Kinderen krijgen geen richtlijnen qua hoe om te gaan met schermen. Gaandeweg zijn we ook trainingen voor leerkrachten gaan geven op het gebied van bewegend leren. Daaruit is ook het platform voor bewegend leren Wieblie ontstaan, ik ben daar de oprichter van. Heel belangrijk onderdeel, is dat als je een workshop geeft, het belangrijkste van de hele workshop is: ‘Wat ga je daarna met die inspiratie uit de workshop doen?’

Wieblie heeft kant-en-klare lessen en een geweldig verhaal, maar het is best een uitdaging om twee bedrijven in de lucht te houden. Daarom heb ik er nu voor gekozen om terug naar mijn kindje Zit met Pit te gaan. Wieblie is overgenomen door ConnectAndPlay en gaat mooi verder. Ik merk dat ik het stukje gedragsverandering erg belangrijk vind. Je kunt mensen zoveel competenties en vaardigheden aanleren, faciliteren qua materialen en lessen, maar het gaat uiteindelijk echt om het dóen. En dat gaat alleen door gedragsverandering. 

Hoe mooi ook hoe dat zich heeft ontwikkeld en hoe je dat hebt gedaan. Dat je een focuspunt hebt in het geheel en wat jouw aandeel is. Je werkt al heel lang, ook met en voor Zit met Pit, wat zie je veranderen in het onderwijs en de kinderopvang?

Wat ik heel mooi vind, is dat stukje bewustwording, dat is er inmiddels wel! Veel professionals zijn zich bewust van het feit dat we kinderen niet zo lang moeten laten zitten. Op een andere manier kan het ook, zelfs beter, kinderen leren soms zelfs beter. Wat ik ook merk, het lijntje vanuit het lespakket naar de ouders, daar valt nog veel te verbeteren. Ze vinden het verschrikkelijk dat die kinderen zoveel met schermpjes zitten, maar zitten zelf ook veel met de smartphone op de bank. De thuissituatie kan nog beter qua bewustwording. Ja en dan is het toch: Jong geleerd, oud gedaan. Goede voorbeeld geven, meer bewegen begint bij jezelf. Als je als leerkracht daar al een voorbeeld in kan geven, je hoeft heus niet als leerkracht de hele dag te springen haha, maar je kunt wel meer initiatief nemen. 

Klopt, er wordt naar gestreefd om de kinderen meer te laten bewegen, maar.. zij willen wel! Het is meer hoe wij daar als professional mee omgaan en of wij in staat zijn om dat te realiseren. 

Ja, soms ben je zo gewend om je dag op een bepaalde manier in te delen. Dat geldt voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers ook, hoe kan dat anders? Daar zul je ook een eigen weg in moeten vinden, dat het anders kan en anders moet. Veel scholen, klaslokalen en groepsruimtes zien er nog steeds zo uit als 50 jaar geleden.

Ja, ook op de PABO is het misschien nog steeds een lokaal met tafeltjes en stoeltjes. Als het daar al is, hoe moet je dan de veranderingen ineens doorvoeren? Over veranderingen gesproken, waar ligt jouw langere termijnambitie? 

Ten eerste het lespakket van Zit met Pit. We zouden heel graag zien dat het als standaardthema wordt opgenomen in het curriculum. Dat kinderen dat ook meekrijgen, waarom bewegen belangrijk is. Dat gamen prima mag, maar ook hoe je de balans kunt vinden tussen op schermpjes spelen en sociaal bewegen en lekker buitenspelen en sporten. Ten tweede, als we het over gedragsverandering hebben, dan gaat het om het bewegen tijdens de lesdag. Begin heel laagdrempelig, dat je kinderen afwisselend zittend en staand les geeft. Staan is het nieuwe zitten – dat is wel een leuke nieuwe quote. 

Ook de inrichting, dat kinderen nog meer uitgenodigd worden om te bewegen. Er zijn beweegscholen in Scandinavië, waar een klimwand in de middenruimte staat en ringen in de gang hangen. Het is wel een feit dat als je dit soort dingen in je school opneemt, dat je dat niet hoeft te zeggen tegen kinderen. Het nodigt zo al uit om kinderen meer te laten bewegen, dat is belangrijk. Ik kijk uit naar de conferentie, daar kunnen we veel leren van elkaar. Dat is het ultieme doel, dat we de kinderen in beweging krijgen en de lesdagen anders ingedeeld worden. Dat we straks allemaal jaloers zijn op kinderen, omdat we dat zelf niet hebben gehad vroeger, haha!

Haha, ja echt hè? Dat ze om kwart over 7 al klaarstaan: ‘Kunnen we al naar school?’ Mooi, en over het event gesproken, welke inspiratie breng jij op De Grote Beweegconferentie? 

Ik start natuurlijk met een stukje bewustwording, feiten en harde cijfers, want waar hebben we het precies over? Al vrij snel zal ik ook even de spiegel voorhouden. Even nadenken over welke gewoontes je zelf al hebt ontwikkeld. Om te komen tot gedragsverandering, dan moet je intrinsiek gemotiveerd zijn. Zoals iemand die gestopt is met roken. Waarom stop je met roken? Toch omdat je ooit gehoord hebt, dat roken ongezond is. Daar is weer dat stukje bewustwording en openstaan voor verandering, die neem ik er dan graag in mee. En een tipje van de sluier, want hóe kun je dan wel die dagen anders gaan inrichten, op wat voor manier dan ook? Natuurlijk blijven we niet de hele tijd zitten, maar we hoeven niet de hele tijd te rennen en te springen. Wees maar niet bang, ik laat ze niet zitten, haha! 

Mooi, ik kijk er naar uit! Welke onderwijsquote inspireert jou? 

Ja, wat ik ook op iedereen van toepassing vindt: ‘Meer bewegen begint bij jezelf!’ Die quote staat wel voor dit stuk. Als leerkracht wil je je kinderen in de klas in beweging krijgen, daar doen we het voor. Maar het allereerste begin, dat ben je altijd nog zelf. 

Bezoek de Beweegworkshop van Yolanda
op De Grote Beweegconferentie.