Alle VVE peutergroepen in Nieuwegein dansen met taal en rekenen

VIJF VRAGEN AAN I In deze rubriek mag ik de nieuwsgierige interviewer in mezelf loslaten en vraag ik inspirerende dans- en onderwijscollega’s het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Vandaag spreek ik met Tineke Friesen: een goedlachse pedagoog in hart en nieren. Met de door haar zelf ontwikkelde ouder/kind dansmethode Peuterstapjes bracht zij menig hart in Nieuwegein al in vervoering. Met de Taal- en Rekendanslessen brak ze verder door en nu geeft ze wekelijks les op alle VVE peuterspeelzalen in de stad. Lees verder voor haar Hoofddekseldans en de Krabbendans en wat ze de kinderen daarmee leert. Als iemand van leren een dansfeestje weet te maken dan is het Tineke!

Wie ben jij in 5 woorden?

Vrolijk lief actief betrokken creatief

Jij ben opgeleid in de pedagogische hoek. Vertel eens hoe je met dans in de kinderopvang en het onderwijs terecht bent gekomen?

Ik heb de opleidingen SPW4 en HBO-Pedagogiek afgerond. Na jarenlang te hebben gewerkt met tieners in de jeugdhulpverlening en een jaar fulltime te hebben ‘gemoederd’ (en niet alleen over mijn eigen kinderen), ben ik in 2013 in contact gekomen met Babymoves. De eigenaresse bood me de kans om les te geven aan de dreumesgroep en zij leidde me op tot het geven van deze danslessen. En tsjeee: dít vond ik LEUK! Het programma van Babymoves sprak me enorm aan, maar daagde me ook uit er een eigen draai aan te geven. In 2015 ontwikkelde ik de methodiek achter ‘Peuterstapjes’. Hierbij kwam mijn pedagogische scholing, danshobby en om eerlijk te zijn ook de ervaring met mijn eigen meiden goed van pas. Toen ik met de Peuterstapjes lessen begon, als qualitytime voor ouder en kind, merkte ik dat kinderen al dansend en bewegend eigenlijk heel veel aan het leren zijn. En daar wilde ik meer van weten. Toen vond ik bij Studio Swing de Taal- en Rekendans opleiding en sinds 2018 ben ik gecertificeerd om deze lessen te geven bij mij in de buurt.

Hoe zijn de eerste lessen verlopen?

Na de opleiding ben ik eerst lessen gaan kijken bij collega’s die al les gaven op scholen en kinderdagverblijven. Mijn eigen eerste lessen gaf ik op de basisschool van mijn kinderen. En dat was echt om het in de praktijk even uit te proberen. Daarna ben ik contact gaan zoeken met de gemeente over de taalachterstanden. Daar ben ik best wel vasthoudend in geweest, want na een aantal gesprekken hebben we hier in de gemeente Nieuwegein een pilot gedraaid van een jaar bij alle VVE locaties. Die pilot is heel goed gegaan en uitgebreid inhoudelijk geëvalueerd. De aanbieders van VVE hier in de stad, nemen de Taal- en Rekendans lessen mee in hun jaarlijkse subsidie aanvraag. Daardoor kom ik dus wekelijks op alle locaties om met de peuters te Taal- en Rekendansen. Heel waardevol voor al deze kinderen met een indicatie. Via het sport- en beweegakkoord heb ik ook lessen mogen geven in de kleuterklassen op de basisschool. Maar mijn hart ligt echt bij peuters, dus dat is waar ik bewust voor gekozen heb.

De lessen worden hier na een succesvol pilotjaar gesubsidieerd door de gemeente omdat er zo veel geïndiceerde peuters aan meedoen. Er is uitgebreid geëvalueerd en ook hier zien ze dat de kinderen er enorm van groeien.

Wat is jouw meest bijzondere ervaring in de les?

Nou, dit is echt wel een lastige vraag hoor! Ik heb er best lang over nagedacht, maar eigenlijk is het een aaneenschakeling van leuke ervaringen. De lessen zijn gewoon zo leuk om te geven! Wat natuurlijk het leukst is, zijn de koppies van de peuters. Ik kom altijd iets leuks brengen, dus ik word altijd goed onthaald, soms zelfs met gejuich! De kinderen hebben er altijd zin in en de pedagogisch medewerkers ook. Ik vind het heel leuk om terug te horen dat ze onderdelen uit de les zelf herhalen en hoeveel de kinderen eigenlijk onthouden van de lessen.

IJsbreker

Ik heb nog wel een mooi verhaal van een teruggetrokken kindje dat later toch mee gaat doen. Met stukjes schilderstape plak ik een kring in de ruimte, daar mogen de kinderen bij binnenkomst op gaan zitten. Soms is een eerste les nog wel spannend voor een kindje! Ik zie nog voor me hoe een meisje aan de hand van de pedagogisch medewerker naar een stickertje werd gebracht, en hoe voorzichtig ze ging zitten. Bij de start van die les ging ik na het activeren van de voorkennis de kring rond met een handpop, die de kinderen een high five mochten geven. Voor dit meisje was dat echt nog te spannend: helemaal prima, geeft niks! Het eerste lesonderdeel keek ze afwachtend de kat uit de boom en dat mag natuurlijk. Maar bij het tweede dansje pakte ik dansmaterialen uit het koffertje… en daar was ze toch wel nieuwsgierig naar! Ik nodigde de kinderen uit rondom de koffer te komen zitten en stel altijd dezelfde vraag: “Zal ik de koffer… openmaken?”. Ze kwam dichterbij en pakte ook een danslint uit de koffer! Ze deed de bewegingen van het volgende lesonderdeel voorzichtig mee, ik kon haar een compliment geven en ze kwam meer en meer los. Het ijs was gebroken. Inmiddels rent ze bij de start van de les de dansruimte binnen: ze heeft er zin in! Mooi om dan te zien dat voor sommige kinderen de materialen zo uitnodigend zijn dat het ze ergens doorheen helpt.

Welk thema is jouw favoriet?

Daar kan ik ook moeilijk uit kiezen omdat alles gewoon zo leuk is om te doen. Wat ik als docent het leukst vind is de afwisseling. Ik ben best lang met een thema bezig, wat me dan de mogelijkheid geeft om me daar echt in te verdiepen. En daarna komt er weer een heel ander thema waar ik dan een verzameling bij aanleg en een verhaal bij maak. Op dit moment zijn we bezig met het thema zomer met in de hoofdrol een krab. Dus aan het eind werken we aan de krabbendans die ik dan in een aantal lesweken opbouw.

De krabbendans

De kinderen dragen dan een diadeem met krabbenoogjes en scharen, dus ze zijn echt die krab. En die krab leent zich uitstekend voor verschillende doeleinden, maar het leukst is om te leren om als een krab het opzij stappen te oefenen. Dat begint natuurlijk langzaam en gaat later echt heel snel. Dus de richtingen komen daarin ook aan bod, vooruit, achteruit en opzij. Dat valt weer onder Rekendans.

De hoofddekseldans

De les over kleding is ook erg leuk, een woordenschat onderdeel daarvan is de hoofddekseldans. De kinderen zitten rondom een grote parachute, waar ik dan vier zwarte hoofddeksels op leg. Dan is het duidelijk dat het niet om de kleur gaat, maar echt om de vorm die ze dan leren herkennen. De hoed, de pet, de muts en de baret. Eerst oefenen we hoe we met onze handen de hoofddeksels een vorm kunnen geven. De hoed is op het hoofd, de pet is met de handen boven de ogen, de muts met de handen op het hoofd en de baret als een toefje bovenop het hoofd. Wij zingen dan:

Ik heb ik iets op mijn hoofd gezet:
de hoed, de pet, de muts, de baret!
1 2 3 4 jaaa!

En dan gaan we wapperen met de parachute. Door het wapperen en het liedje af te wisselen, wisselt het cognitieve, mondelinge taalvaardigheid stukje zich af met plezier en beweging. Wat ook echt goed werkt zijn de handgebaren die ter ondersteuning dienen van de vormen van de hoofddeksels. De kinderen leren heel snel het verschil tussen de hoofddeksels en zien ook dat Piet een baret op heeft.

Afsluiten met een feestje

Verder sluit ik alle lessen altijd af met de bellenblaasmachine op Carnaval Festival van de Efteling. We sluiten dan af met een feestje. De hele les zit zo boordenvol taal en rekenen, maar heel speels zodat de kinderen heel betrokken en nieuwsgierig zijn. Doordat ik me nu veel bewuster ben van de taal en rekendoelen , kan ik die ook bewuster onderscheiden in de dansmomenten. Of ik zie kansen in de dansmomenten om die doelen op een natuurlijke manier in te voegen. Didactisch gezien was het even schakelen geblazen, maar dat heb ik nu echt goed in de vingers.


Klik op de afbeelding voor de volgende Taaldans & Rekendans opleiding

Dank je wel voor je inspirerende verhaal Tineke. Hoe zou je dit interview willen afsluiten?
Ik ben heel blij dat de VVE locaties en de gemeente Nieuwegein de toegevoegde waarde van deze lessen ervaren. Hoe waardevol de de lessen dan ook door het achterstandenbeleid gesubsidieerd kunnen worden. Ik geniet enorm van het geven van deze vrolijke, leerzame lessen, en de kinderen en pedagogisch medewerkers met mij mee. Op naar nog vele jaren dansend leren, wat mij betreft!

Waar kunnen scholen, voorscholen en kinderopvangcentra jou vinden?
Ik geef les in Nieuwegein en omstreken in Utrecht
www.peuterstapjes.nl