Vandaag gaan we discodansen! Verspreid de Wisse Wassen die je hebt op de vloer met wat ruimte ertussen, dan kun je straks de muziek aanzetten en tussen de Wisse Wassen door dansen. Je kunt lekker op je eigen manier dansen, maar misschien kun je variëren met danspassen? Denk bijvoorbeeld aan huppelen, springen, draaien, kruipen, stampen, schaatsen of de paardensprong. Als je thuis de muziek uitzet, roep dan een kleur, en vraag jouw kind om die met de teen aan te wijzen. Dan weer verder met dansen.
Zelfsturing
De stopdans is heel leuk, maar ook heel belangrijk om met jonge kinderen te doen. In deze leeftijd leren kinderen gaan en stoppen. Je merkt vast weleens aan het gedrag van je kind dat dat best lastig is. Stoppen met rennen omdat je ergens tegenaan loopt, stoppen met spelen omdat je aan tafel gaat, stoppen met zeuren om iets dat je niet krijgt. Kijk maar eens naar je kind als je deze stopdans doet, na een paar keer zul je merken dat je kind sneller reageert als jij de muziek stopt en de kleur roept. Je kind is tijdens het dansen bezig om zelfsturing te ontwikkelen. En de luisterhouding verbetert doordat je met muzikale impulsen bezig bent.
Het leren sturen van het eigen gedrag hoort bij de executieve functies, de ontwikkeling van het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een ‘dirigent’. Ze helpen bij alle soorten taken. Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. De executieve functies worden ook wel de uitvoerende aandacht genoemd.
Wil je meer lezen over de ontwikkeling van zelfsturing? Dat kan in deze blog.
Beweegkaart 5: ‘Kleurendans’.
Dans lekker mee met dit voorbeeld, daarna kun je het zo vaak doen als je wilt met de link naar de muziek hieronder. Veel plezier!
Totaalconcept: Lenneke Gentle
Tekst, illustraties en film: Lenneke Gentle
E-book: Wisse Was, Creatief Bewegend Leren voor peutergroep en kleuterklas.
Muziek: Lambada – Kaoma