“Maandagochtend 9.00 uur; Benjamin staat verdrietig voor mij. Hij snapt het allemaal niet meer in de klas en wil niet meer naar school. Kort praat ik met hem. In zoverre dat gaat. Want Benjamin is niet goed verstaanbaar. Hij is opgegroeid zonder moedertaal en spreekt daardoor een beetje Ghanees een beetje Engels en sinds kort ook een beetje Nederlands. Maar hij heeft geen taal waarin hij zich goed kan uitdrukken.”
Een anekdote van afgelopen jaar uit het werk van Marlouse van ‘t Wout, intern begeleider en pedagoog bij de Haagse Scholen. Samen met ontwerper Marte Vissers heeft ze dagelijks te maken met kinderen met grote taalachterstanden. ‘Dat was voor ons een drijfveer om samen mee te doen met de Accelerator van de HEMA Foundation, Reframing Studio en AimForTheMoon. Een trainings- en coachingsprogramma voor young professionals die een positieve impact op deze wereld willen maken. In de afgelopen maanden hebben we onderzoek gedaan naar de toekomst van taalvaardigheid in de samenleving. Wat is bepalend voor de taalvaardigheid van kinderen in 2025?’
Tijdens de Bewegend Leren Conferentie hosten jullie de inspiratietafel over Taal van de Toekomst. Hoe ziet deze workshop eruit? ‘Eén van de uitdagingen is dat kwetsbare groepen een steeds grotere achterstand krijgen op de rest van de maatschappij. Dit houdt verband met de netwerksamenleving: we leven in verschillende ‘bubbels’ en werelden. In de toekomst zullen deze steeds meer polariseren. Daardoor kunnen kinderen ongemerkt op achterstand raken. Tijdens de inspiratietafel willen we daar dieper met jullie op in gaan.’
Waar liepen jullie tegenaan tijdens de onderzoeksperiode? ‘We merkten dat er een duidelijke en eenduidige visie ontbreekt in Nederland wat betreft taalvaardigheid. Vooral bij de opvoeder kan dit voor verwarring en onduidelijkheid zorgen. Dat voorlezen van groot belang is, is voor veel ouders duidelijk. Maar bijvoorbeeld het belang van het goed aanleren van de moedertaal is niet altijd bekend. We denken dat het belangrijk is om bewustwording en stevigheid rond taalvaardigheid te creëren. Onze missie is om op een duurzame manier opvoeders te inspireren in de diversiteit van de (taal)ontwikkeling van het jonge kind.’
Ervaar het op de bewegend leren conferentie.
Graag nemen we jullie op de conferentie mee in ons onderzoek en de uitdagingen op het gebied van taalvaardigheid in 2025. Samen gaan we in gesprek over de toekomst van taal in het gezin en in de educatie. We presenteren ons concept ‘Klinker’. Wat zouden jullie als experts graag in het pakket willen zien?
Speciaal voor
- Pedagogen en coaches.
- Beleidsmakers en directeuren.
- Pedagogisch medewerkers en leraren.
Meer informatie hier