Voor de vijfde keer zwier ik met mijn rolkoffer-a-la-Mary-Poppins de Jaarbeurs binnen. Wat een feest! Het vijfde jaarcongres Leve het Jonge Kind! En wat een mooi initiatief om een landelijk congres te organiseren voor professionals die met jonge kinderen werken. Jaarlijks wordt er een mooie combinatie gemaakt van onderzoek, nieuwe inzichten, educatieve ondernemingen en de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Om dit lustrumcongres te vieren, sla ik een brug tussen bewegend leren in de praktijk en onderzoeken die dit ondersteunen. Dit jaar dansen we in het Beatrixtheater met 800 bezoekers de feestdans, met ballonnen. Leuk om te doen, gaaf om te zien. En meteen toepasbaar op de groep en in de klas. 

Het is zover. De vraag naar bewegend leren wordt steeds groter. Het is belangrijk om daar dan ook de juiste vakspecialisten voor in te zetten. In mijn netwerk hoor ik steeds meer instellingen die zoekend zijn. En steeds meer docenten voor dans, drama, gym, spel, sport, muziek en beweging zijn geïnteresseerd in onderwijskundige doelen die zij door hun lessen dichterbij de kinderen willen brengen. Er is echt een nieuwe beweging gaande in het Nederlandse leren. Letterlijk en figuurlijk!

Gratis E-book 52 Bijzondere Beweegredenen om te starten met dans 19

Samenwerken is bijzonder, zowel het samenwerken in de dansles als de samenwerking tussen onderwijs en peuterspeelzalen. 

Vandaag een mooi voorbeeld van een nieuwe impuls tot samenwerken in Gouda. De brede school Wereldwijs is gevestigd in het Nelson Mandela Centrum waar ook kinderopvang, Quadrant peuterspeelzaal, CJG, koffiecafé, speelotheek, kinderfysiotherapie en thuiszorg gevestigd zijn. Een prachtig nieuw pand wat bruist van de mogelijkheden en energie. De peuterspeelzaal en de school geven aan dat ze graag de handen ineen willen slaan voor een betere samenwerking. Ze hopen hiermee een betere doorstroom van de peuterspeelzaal naar de school te realiseren en een prettig contact te initiëren tussen de collega's op de groepen: de pedagogisch medewerkers en de kleuterleerkrachten. Voor ouders en kinderen geeft deze samenwerking ook een fijn gevoel omdat ze de hele onderbouw al goed leren kennen. Quadrant en Wereldwijs gaan vanaf september starten met een doorgaande leerlijn Taaldans en Rekendans om zo één van de eerste stappen te kunnen zetten in de richting van een nieuwe samenwerking. 

 De week van Het Jonge Kind is begonnen! Overal in Nederland worden inspirerende bijeenkomsten, workshops en (online) projecten georganiseerd. Dat is fijn, want tussen 0-7 jaar worden eigenlijk de belangrijkste processen in gang gezet die voor ons verdere (werkende) leven zo belangrijk zijn. Tijd om Het Jonge Kind een podium te bieden. Tijd om Het Jonge Kind te zien zoals het is. Speels, beweeglijk, ontdekkend, vrolijk en energiek. Klik hier voor een overzicht van alle activiteiten in het land. 

 

5 vragen aan...

Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Studio Swing, laat ik hier regelmatig mensen aan het woord die op één of andere manier in contact zijn gekomen met Leren door Dans. Dat kunnen cursisten zijn, directeuren, leerkrachten, leidsters, dansdocenten, VVE coaches, ouders of kinderen.Het leven gaat immers niet om ademen, maar om adembenemende momenten. 

 

Vandaag in de spotlight: Hennie Spruijt, directeur van OBS de KAS in Gouda. 

Website 

1 Hoe bent u in aanraking gekomen met Leren door Dans? 

Wij hebben via de Brede School Gouda een lessenserie Taaldans mogen proberen voor de kleuters. Een van de docenten van Studio Swing heeft die toen gegeven. We weten dat kinderen mer moeten bewegen. Dat zie je gewoon aan de kinderen. Ze hebben een natuurlijke drang tot bewegen en ervaren. We vonden het toen erg leuk en ook erg nuttig. Daarom hebben we besloten om Taaldans te integreren in ons onderwijs voor de kleuters en groep 3. 

Gefeliciteerd met je verjaardag!
Een van de meest gevierde feesten op  de (voor)school en in de kinderopvang zijn de kinderverjaardagen. Want dat zijn er heel veel. Hoe leuk is het dan om onder leiding van de jarige met alle kinderen te gaan dansen? Samen met een aantal kleuterleerkrachten ontwikkelden wij tijdens een workshopmiddag 'De Verjaardagsdans'. Graag bied ik deze dans hierbij aan alle kleuterleerkrachten en peuterleiders aan. Tip van de leerkrachten: 'Ga het gewoon eens proberen en kijk wat er uit de kinderen zelf komt. Geef ze wat begeleiding als ze dat nodig hebben en kijk hoe de dans zich als vanzelf voor je ogen ontvouwd.'

Gisteren las ik dit artikel: De mythe van cultureel ondernemerschap: 6 redenen waarom het niet om geld gaat. In zes punten krijgt de lezer de indruk dat 'wij van de culturele sector' ons toch echt niet moeten bezigen met ondernemerschap, marketing, geld en grote dromen. (bron: http://www.cultureelpersbureau.nl/2014/12/de-mythe-van-cultureel-ondernemerschap/)

Want: 

1 Werk aan je kunst, niet aan je ondernemerschap.

2 Denk persoonlijk.

3 Wil je zekerheid: word arts.

4 Commercieel zijn verkoopt niet.

5 Niet slecht, is niet goed genoeg.

6 Geld hoeft niet het doel te zijn.

 

Zelf kreeg ik een vreemd gevoel bij het lezen van deze 6 standpunten. Wat wil de schrijver hiermee bereiken? Dat niemand meer geld kan of wil verdienen met zijn of haar kunstenaarschap? Kan dit de bedoeling zijn van kunst maken en de wereld inspireren? 

Peuters en Kleuters zijn vaak erg beweeglijk. Vind je dat lastig? Of juist handig? Daar lopen de meningen over uiteen. Soms hoor ik van een leidster of een leerkracht dat ze vindt dat jonge kinderen ook maar gewoon op een stoel moeten leren zitten. En stil moeten leren zijn. En goed moeten luisteren naar haar opdrachten. En mee moeten doen met wat de hele klas op dat moment doet. Gelukkig hoor ik dat niet zo vaak meer. 

Beweeglijk leren. 

Er is een nieuwe beweging gaande in het leren van peuters en kleuters. Beweeglijk leren. Het inzetten van beweeglijkheid om tot leren te komen. Jonge kinderen bewegen nou eenmaal zo veel, omdat ze daarvan leren. Het brein is veel actiever tijdens bewegen dan tijdens zitten. Er komt meer zuurstof in het bloed. Het bloed stroomt sneller door het lichaam waardoor het zuivert. Het gelukshormoon komt vrij. (daarom zijn jonge kinderen vaak zo blij) Het lijf leert zich te bewegen. Tijdens het bewegen leren kinderen hoe de wereld werkt en hoe de dingen heten. Eigenlijk zijn jonge kinderen dus 'beweeglijke ondernemers' die geïnspireerd zijn door het leven zelf. En worden ze gedreven door wat er vanuit het hart naar het hoofd en het lijf gaat. 

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar wanneer kinderen het meest ontvankelijk zijn voor leren.

Op welke tijden ze het meest leren en in welke vorm ze het meest leren. 

Weet jij nog precies wat je 2 weken geleden met je beste vriendin hebt besproken? Als het goed is weet je nog ongeveer de helft. Want zo gaat het met een gesprek.

En waarom zeggen we allemaal: 'Ik heb het vroeger wel gehad op school, maar ik ben het echt vergeten.' Omdat onze leerkracht van vroeger veel tegen ons sprak en dat we veel moesten lezen. Daar zijn we na 2 weken al 90% van vergeten... 

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat we het beste leren:

  • Door anderen iets te leren.
  • Door te doen alsof en door daar direct bij te benoemen wat we doen.
  • Door een presentatie te geven.

Na 2 weken weten we door die werkvormen nog 90% van de informatie die je je toen toegeëigend hebt. Je hebt je letterlijk vereenzelvigd met de leerstof en het is deel van jou geworden. 

Het onderzoek is geïllustreerd door onderstaande piramide:

 

 

5 vragen aan...

Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Studio Swing, laat ik hier regelmatig mensen aan het woord die op één of andere manier in contact zijn gekomen met Leren door Dans. Dat kunnen cursisten zijn, directeuren, leerkrachten, leidsters, dansdocenten, VVE coaches, ouders of kinderen.Het leven gaat immers niet om ademen, maar om adembenemende momenten. 

 

Vandaag in de spotlight: Marloes Arnoldus, (pedagogisch) VVE coach bij SCOH peuterspeelzalen in Den Haag. 

Website 

1 Hoe ben je in aanraking gekomen met Leren door Dans? 

Toen de training 'Dans je Mee?' via de GGD Haaglanden werd aangeboden, hebben wij met de managers en alle coaches een bijeenkomst bijgewoond. Daarin werd duidelijk gemaakt hoe de training was opgebouwd, dat het zou plaatsvinden tijdens werktijd met de kinderen erbij en dat het speels en beweeglijk leren centraal staat. Aangezien onze slogan 'Spelenderwijs naar de basisschool' is, vonden we dit passend bij onze speelse insteek. 

De Sinterklaaslessen zijn weer in volle gang. Sluipen als Piet, kunstjes doen, en natuurlijk Sinterklaas die op Americo rijdt. Ik geef op veel verschillende locaties Sinterklaaslessen. Wat me opvalt is dat Sinterklaas wel altijd een mijter op zijn hoofd heeft, maar Piet draagt soms een pietenmuts, soms een pietenpet en maar heel soms een baret. Dan vraag ik altijd even naar de motivatie om het woord baret niet te gebruiken: 

  • "Je moet wel kindertaal gebruiken, baret begrijpen ze toch niet."
  • "Het woord baret is zo ouderwets."
  • "Het is toch ook een muts."
  • "Een ba WAT?"