Sla de krant open en het gaat erover: bewegend leren en talloze prachtige nieuwe initiatieven, methodes en co creaties die opbloeien om onze kinderen bewegend te kunnen laten leren.
Waarom? Hierom!
- Kinderen moeten veel bewegen; al vanaf de geboorte.
- Het brein profiteert van beweging: motoriek en geheugen betreffen zelfs dezelfde neurale systemen.
- Dans combineert beweging met muziek en zou hypothetisch de ideale leeromgeving kunnen zijn.
- De kleine hersenen zijn verantwoordelijk voor het leren van nieuwe bewegingen. Dit hersendeel is actiever bij beweging op muziek (dans) dan bij beweging zonder muziek.
- Wanneer kinderen zich motorisch onvoldoende ontwikkeld hebben, dit ook van invloed is op de leerprestaties. Daarom is bewegen voor jonge kinderen een daadwerkelijke levensbehoefte.
- In de jonge kind periode (0-6) worden veel belangrijke functies grotendeels ontwikkeld door het kind te laten spelen, ontdekken en bewegen. Ontwikkelt een kind deze vaardigheden voor het zevende levensjaar niet, dan ontstaan er op latere leeftijd leer- en gedragsproblemen.
- Bij beweging komen ‘gelukshomonen’ vrij waardoor kinderen zich prettig voelen.
- Dansen zorgt voor een vermindering van stress en een toename van sociaal gedrag.
- Door een begrip aan een beweging te koppelen werken niet alleen de hersenen maar ook het fysieke geheugen mee aan de verwerving van nieuwe begrippen.
- Kinderen zijn beter geconcentreerd en scoren beter op bepaalde cognitieve testen wanneer de lesinhoud bewegend wordt aangeboden.
- Doordat kinderen op school beweging en leren combineren (bewegend leren) zijn kinderen fysiek actiever. Dit wordt geassocieerd met een betere motorische ontwikkeling en verminderde cardiovasculaire risicofactoren. Er zijn indicaties dat bewegend leren een rol kan spelen in de preventie van overgewicht en zwaarlijvigheid en in de ontwikkeling van cognitie.
- Kunstlessen bieden kinderen een ervaring die ze op geen enkele andere manier meemaken. Bewegende kunstlessen (zoals dans) waarin een begrip aan een beweging wordt gekoppeld en waarbij muziek geïntegreerd wordt, lijken in de praktijk succesvol te zijn.
- Het bewegen moet dan wel aan een aantal eisen voldoen. Wil het werken, dan moeten kinderen wel minimaal twintig minuten hebben bewogen. En verder gebeurt er ook niet veel als ze af en toe even een spurtje maken, maar het grootste deel van de dag op hun billen zitten. Niet bewegen om het bewegen, maar bewegen in een uitdagende omgeving.