Bewegend leren, hoe te beginnen?

Dansen is leuk!

Reden #1 om dans in het curriculum van de (voor)school op te nemen. Want kinderen leren nu eenmaal het meest als ze plezier hebben en in beweging zijn. Het recente onderzoek naar bewegend leren van de universiteit Groningen, toont aan dat kinderen die bewegen tijdens de taal- en rekenlessen daadwerkelijk veel voordelen hebben bij bewegend leren. Dans wordt tegenwoordig ook steeds vaker ingezet om kinderen allerlei andere dingen te leren, zoals taal, rekenen, begripsvorming, samenwerken, vertrouwen opbouwen, vrijheid leren voelen, elkaar leren helpen, creatief blijven denken en verschillen in elkaar opmerken en leren accepteren. Over het Groningse onderzoek kun je hier meer lezen. 

Lees meer: Bewegend leren, hoe te beginnen?

Beweeglijkheid. Lastig of Levensbehoefte?

Peuters en Kleuters zijn vaak erg beweeglijk. Vind je dat lastig? Of juist handig? Daar lopen de meningen over uiteen. Soms hoor ik van een leidster of een leerkracht dat ze vindt dat jonge kinderen ook maar gewoon op een stoel moeten leren zitten. En stil moeten leren zijn. En goed moeten luisteren naar haar opdrachten. En mee moeten doen met wat de hele klas op dat moment doet. Gelukkig hoor ik dat niet zo vaak meer. 

Beweeglijk leren. 

Er is een nieuwe beweging gaande in het leren van peuters en kleuters. Beweeglijk leren. Het inzetten van beweeglijkheid om tot leren te komen. Jonge kinderen bewegen nou eenmaal zo veel, omdat ze daarvan leren. Het brein is veel actiever tijdens bewegen dan tijdens zitten. Er komt meer zuurstof in het bloed. Het bloed stroomt sneller door het lichaam waardoor het zuivert. Het gelukshormoon komt vrij. (daarom zijn jonge kinderen vaak zo blij) Het lijf leert zich te bewegen. Tijdens het bewegen leren kinderen hoe de wereld werkt en hoe de dingen heten. Eigenlijk zijn jonge kinderen dus 'beweeglijke ondernemers' die geïnspireerd zijn door het leven zelf. En worden ze gedreven door wat er vanuit het hart naar het hoofd en het lijf gaat. 

Lees meer: Beweeglijkheid. Lastig of Levensbehoefte?

5 Vragen aan...

 

5 vragen aan...

Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Studio Swing, laat ik hier regelmatig mensen aan het woord die op één of andere manier in contact zijn gekomen met Leren door Dans. Dat kunnen cursisten zijn, directeuren, leerkrachten, leidsters, dansdocenten, VVE coaches, ouders of kinderen.Het leven gaat immers niet om ademen, maar om adembenemende momenten. 

 

Vandaag in de spotlight: Hennie Spruijt, directeur van OBS de KAS in Gouda. 

Website 

1 Hoe bent u in aanraking gekomen met Leren door Dans? 

Wij hebben via de Brede School Gouda een lessenserie Taaldans mogen proberen voor de kleuters. Een van de docenten van Studio Swing heeft die toen gegeven. We weten dat kinderen mer moeten bewegen. Dat zie je gewoon aan de kinderen. Ze hebben een natuurlijke drang tot bewegen en ervaren. We vonden het toen erg leuk en ook erg nuttig. Daarom hebben we besloten om Taaldans te integreren in ons onderwijs voor de kleuters en groep 3. 

Lees meer: 5 Vragen aan...

Dubbel...

Ieder jaar verdubbelen. Dubbel leuk, dubbel veel, dubbel lachen, dubbel plezier, dubbel ontwikkelen, dubbel ruimte, dubbel liggen, dubbel bang, dubbel tranen, dubbel opluchting, dubbel vrije tijd, dubbel liefde, dubbel aandacht, dubbel tevredenheid, dubbel mensen, dubbel fans, dubbel oprecht, dubbel moeilijk, dubbel risico, dubbel blauw, dubbel dankbaar. 

Studio Swing bestaat 5 jaar. We zijn officieel geen startup meer. Dat betekent geen extra voordeeltjes meer bij de blauwe enveloppen verstrekker. Het betekent wel stabiliteit en opluchting. Na 5 jaar weet je als ondernemer een beetje waar je aan toe bent, qua product, dienstverlening, netwerk en koers. Yeah right! Met pieken en dalen is dit toch echt wel ons beste jaar ooit. Ik streef ernaar om dit ieder jaar te kunnen zeggen door steeds te verdubbelen. Hierbij is dan ook een nieuwe gewoonte geboren: het blog dubbel. Even stilstaan bij je jaar, vier de successen, de struggels, de opluchting, de slapeloze nachten, de euforie, de liefde en vooral de mensen om je heen.

Lees meer: Dubbel...

Ondernemen in de culturele sector ? / !

Gisteren las ik dit artikel: De mythe van cultureel ondernemerschap: 6 redenen waarom het niet om geld gaat. In zes punten krijgt de lezer de indruk dat 'wij van de culturele sector' ons toch echt niet moeten bezigen met ondernemerschap, marketing, geld en grote dromen. (bron: http://www.cultureelpersbureau.nl/2014/12/de-mythe-van-cultureel-ondernemerschap/)

Want: 

1 Werk aan je kunst, niet aan je ondernemerschap.

2 Denk persoonlijk.

3 Wil je zekerheid: word arts.

4 Commercieel zijn verkoopt niet.

5 Niet slecht, is niet goed genoeg.

6 Geld hoeft niet het doel te zijn.

 

Zelf kreeg ik een vreemd gevoel bij het lezen van deze 6 standpunten. Wat wil de schrijver hiermee bereiken? Dat niemand meer geld kan of wil verdienen met zijn of haar kunstenaarschap? Kan dit de bedoeling zijn van kunst maken en de wereld inspireren? 

Lees meer: Ondernemen in de culturele sector ? / !

5 Vragen aan...

 

5 vragen aan...

Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Studio Swing, laat ik hier regelmatig mensen aan het woord die op één of andere manier in contact zijn gekomen met Leren door Dans. Dat kunnen cursisten zijn, directeuren, leerkrachten, leidsters, dansdocenten, VVE coaches, ouders of kinderen.Het leven gaat immers niet om ademen, maar om adembenemende momenten. 

 

Vandaag in de spotlight: Marloes Arnoldus, (pedagogisch) VVE coach bij SCOH peuterspeelzalen in Den Haag. 

Website 

1 Hoe ben je in aanraking gekomen met Leren door Dans? 

Toen de training 'Dans je Mee?' via de GGD Haaglanden werd aangeboden, hebben wij met de managers en alle coaches een bijeenkomst bijgewoond. Daarin werd duidelijk gemaakt hoe de training was opgebouwd, dat het zou plaatsvinden tijdens werktijd met de kinderen erbij en dat het speels en beweeglijk leren centraal staat. Aangezien onze slogan 'Spelenderwijs naar de basisschool' is, vonden we dit passend bij onze speelse insteek. 

Lees meer: 5 Vragen aan...

December Dans Cadeau-Actie

De afgelopen vier jaar hebben we met Studio Swing en de docenten 100.000 kinderen laten Leren door Dans. Er zijn pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten opgeleid om zelf de SLO doelen in beweging te brengen. Wauw, een van de resultaten waar ik erg trots op ben en van binnen warm van word. Graag zou ik in 2015 het aantal kinderen dat leert door dans willen verdubbelen. Er zijn zo veel positieve resultaten! Zowel de professionals als de kinderen zijn blijer en energieker tijdens het dansen en leren. Begrippen beklijven snel doordat de ervaring een grote indruk maakt. Dans zit in de onderste laag van de leerpiramide, veel en snel resultaat. Helpen jullie mee? 

Het is zover: het Startpakket Leren door Dans is in de aanbieding. 

Wil je jezelf eens (laten) verwennen? 

Waren jullie al van plan om het pakket aan te schaffen? 

Dan is nu de tijd, van €181, 50 voor €125,- 

Klik HIER om te bestellen en Klaas of Claus zal toesnellen. 

 

TEVREDENHEIDSONDERZOEK

Inmiddels werken er meer dan 250 leidsters en leerkrachten met het Startpakket Leren door Dans. Uit de anonieme enquête is gebleken:

100% is tevreden over de training op de groep met de kinderen samen. 

70% vond het onderscheiden van taal en rekenen in de dansjes en liedjes het meest leerzaam.

70% waardeert het pakket zeer en 20% vindt het een fijne aanvulling op de VVE.

85% zou de training aanraden bij collega's en kennissen.

Bijna 100% zou wel meer willen leren over Leren door Dans. 


Dans is samenwerken.

Gratis E-book 52 Bijzondere Beweegredenen om te starten met dans 19

Samenwerken is bijzonder, zowel het samenwerken in de dansles als de samenwerking tussen onderwijs en peuterspeelzalen. 

Vandaag een mooi voorbeeld van een nieuwe impuls tot samenwerken in Gouda. De brede school Wereldwijs is gevestigd in het Nelson Mandela Centrum waar ook kinderopvang, Quadrant peuterspeelzaal, CJG, koffiecafé, speelotheek, kinderfysiotherapie en thuiszorg gevestigd zijn. Een prachtig nieuw pand wat bruist van de mogelijkheden en energie. De peuterspeelzaal en de school geven aan dat ze graag de handen ineen willen slaan voor een betere samenwerking. Ze hopen hiermee een betere doorstroom van de peuterspeelzaal naar de school te realiseren en een prettig contact te initiëren tussen de collega's op de groepen: de pedagogisch medewerkers en de kleuterleerkrachten. Voor ouders en kinderen geeft deze samenwerking ook een fijn gevoel omdat ze de hele onderbouw al goed leren kennen. Quadrant en Wereldwijs gaan vanaf september starten met een doorgaande leerlijn Taaldans en Rekendans om zo één van de eerste stappen te kunnen zetten in de richting van een nieuwe samenwerking. 

Lees meer: Dans is samenwerken.

'Ik heb het wel gehad op school, maar ik ben het echt vergeten...'

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar wanneer kinderen het meest ontvankelijk zijn voor leren.

Op welke tijden ze het meest leren en in welke vorm ze het meest leren. 

Weet jij nog precies wat je 2 weken geleden met je beste vriendin hebt besproken? Als het goed is weet je nog ongeveer de helft. Want zo gaat het met een gesprek.

En waarom zeggen we allemaal: 'Ik heb het vroeger wel gehad op school, maar ik ben het echt vergeten.' Omdat onze leerkracht van vroeger veel tegen ons sprak en dat we veel moesten lezen. Daar zijn we na 2 weken al 90% van vergeten... 

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat we het beste leren:

  • Door anderen iets te leren.
  • Door te doen alsof en door daar direct bij te benoemen wat we doen.
  • Door een presentatie te geven.

Na 2 weken weten we door die werkvormen nog 90% van de informatie die je je toen toegeëigend hebt. Je hebt je letterlijk vereenzelvigd met de leerstof en het is deel van jou geworden. 

Het onderzoek is geïllustreerd door onderstaande piramide:

 

Lees meer: 'Ik heb het wel gehad op school, maar ik ben het echt vergeten...'

Waarom dans in het onderwijs thuishoort.

Na 15 jaar spelen, dansen, leven en leren met kinderen, zijn er veel mooie ervaringen ontstaan die ik graag wil delen. Ter gelegenheid van het 5 jarig bestaan van Studio Swing, ben ik dan ook begonnen om de mooiste ervaringen op te schrijven. De ervaringen heb ik omgezet naar een E-book: 52 bijzondere beweegredenen om te starten met dans. Want ieder kind zou de gelegenheid moeten krijgen om te gaan dansen.

 

 

Dans is leuk, dat is dan ook reden nummer 1. Maar al meer dan 50 jaar wordt er actief en statistisch materiaal aangeleverd uit diverse onderzoeken op het gebied van gedragsoptometrie en sensorische training. Deze onderzoeken tonen keer op keer aan dat er diverse waardevolle effecten zijn van bewegen tijdens het leren. Dit geeft het boek 'brain-gym in de praktijk' aan. Het is tijd dat deze onderzoeken in de praktijk worden gebracht en dat er meer vanuit bewegen, spelen, dansen en ervaren geleerd mag worden. De (onderzoeks)resultaten zijn ernaar, maar hoe kunnen we hiermee starten?

Lees meer: Waarom dans in het onderwijs thuishoort.

Inspiratie

Als je een vak hebt, dan ben je steeds op zoek naar nieuwe inspiratie.

Een vak beweegt, een vak groeit, een vak veranderd. Zo ook het dansvak. 

We hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de wensen van dansdocenten, peuterleidsters en kleuterleidsters. Allemaal mensen die direct met peuters en kleuters werken. Wat blijkt: jullie zijn ook allemaal op zoek naar inspiratie. Inspiratie om jezelf uit te blijven dagen en om jouw kinderen het beste te kunnen geven. 

Lees meer: Inspiratie